IFM, voluit International Ferry Management is gevestigd op Malta. Volgens de internationale vakbond voor zeevarenden Nautilus gaat het om een bedrijf dat pas ‘zeer recent’ is opgericht. Volgens FNV en Nautilus stonden de vervangende krachten al klaar om aan boord te gaan toen P&O bekend maakte honderden mensen te ontslaan.

Nautilus plaatst verder vraagtekens bij de kundigheid van IFM. Het bedrijf heeft geen lange staat van dienst, waardoor het volgens de bond de vraag is of het in staat is om veiligheid op de de drukke routes te garanderen. Inmiddels heeft de Britse kustwacht laten weten alle schepen van de veerdienstexploitant te inspecteren voordat ze weer gaan varen, om te kijken of aan de eisen wordt voldaan.

Jersey-contract

P&O Ferries kondigde donderdag het ontslag van 800 medewerkers aan. Het gaat daarbij om krachten met een zogenoemd ‘Jersey-contract’, legt FNV-bestuurder Niek Stam uit. Dit zijn Britse medewerkers. De 130 Nederlandse zeevarenden en de 150 havenwerkers en kantoorwerknemers in Nederland blijven dus buiten schot. Stam is op dit moment zelfs in onderhandeling met P&O Ferries over een nieuwe cao voor de Nederlandse havenwerkers van het bedrijf. ‘Dat is toch wel bijzonder tegen de achtergrond van wat er nu gebeurt.’

De verklaring door P&O dat het massaontslag nodig is om het financiële tij te keren, noemt Stam ‘bullshit’. Volgens Stam is er al jaren sprake van mismanagement bij P&O en zijn de verliezen niet te wijten aan hoge personeelskosten.

Juridische stappen

Ook de Britse regering wil uitleg van P&O over de gang van zaken. Volgens transportminister Grant Shapps wist maar een handvol ambtenaren van het ontslag. Staatssecretaris Kwasi Kwarteng dreigt zelfs met juridische stappen als blijkt dat het bedrijf arbeidswetgeving niet na is gekomen. Doorgaans moeten werknemers op de hoogte gesteld worden van een massaontslag. In het geval van P&O Ferries werden sommige medewerkers per videoboodschap ontslagen.

De twee bewindslieden zijn verder verbolgen over het feit dat P&O op deze manier met hun personeel om is gegaan, temeer omdat het bedrijf miljoenen ponden aan coronasteun heeft gekregen. Die coronasteun komt uiteindelijk van de Britse belastingbetaler, redeneren zij. P&O onderbouwde het massaontslag eerder met een dringende herziening van het bedrijfsmodel en dat ontslagen daarbij onvermijdelijk waren.

Capaciteit

P&O Ferries accepteert op dit moment nog altijd geen nieuwe vracht. Andere ferry-bedrijven hebben laten weten voldoende capaciteit te hebben om de schok door het lamleggen van de P&O-vloot op te vangen. Volgens Evofenedex zal de komende dagen duidelijk moeten worden of dat ook echt zo is, laat de woordvoerder weten. De verladersorganisatie waarschuwt voor langere wachttijden en congestie bij andere ferryterminals. Bovendien zal er in sommige gevallen een langere reistijd zijn voordat goederen hun bestemming bereiken, stelt Evofenedex.

TLN vreest vooral voor een verstoring van het begeleid vervoer van en naar het noorden van het Verenigd Koninkrijk. Ook kan er volgens de transportkoepel drukte ontstaan bij de Eurotunnel tussen Calais en Dover. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement