Dat is veruit het beste kwartaalresultaat uit de geschiedenis van de in Singapore gevestigde groep, die ruim vier jaar geleden van start ging en het resultaat is van de samenvoeging van de containerbelangen van K Line, MOL en NYK. In dezelfde periode van vorig jaar boekte ONE, nummer zeven op de wereldranglijst, 2,9 miljard winst.

Tarief twee keer hoger

Het vervoerde volume daalde in de periode van april tot en met juni, dat fiscaal het eerste kwartaal is voor het Japanse bedrijf, met 5% tot 2,9 miljoen teu. Uit het kwartaalbericht valt op te maken dat het gemiddelde tarief voor vervoer op de route van Azië naar Europa bijna twee keer zo hoog was dan vorig jaar. Voor vervoer van Azië naar de VS was dat ongeveer 60% meer.

Volgens ONE was er in de verslagperiode geen sprake van ‘grote verstoringen ondanks de impact van de afsluiting van Shanghai en de Oekraïne-crisis’. Al met al steeg de omzet met 56% tot negen miljard dollar.

De stijging van de gemiddelde bunkerprijs nam overigens een flinke hap uit het resultaat. De rederij verstookte in het tweede kwartaal 773.000 ton brandstof en rekende daar 580 miljoen dollar voor af. Vorig jaar verstookt ONE veel meer brandstof, 906.000 ton, maar viel de rekening met 421 miljoen dollar aanzienlijk lager uit.

Anders dan het Duitse Hapag, dat zijn winstverwachting vorige week met zeven miljard opschroefde tot rond de twintig miljard dollar, wagen de Japanners zich niet aan een prognose voor het hele jaar. Volgens de Japanners maken de huidige omstandigheden het ‘extreem moeilijk om een vooruitblik te geven’. Wel zegt ONE er ‘voortdurend naar te streven om een eind te maken aan de huidige onrust in de wereldwijde supply chain’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement