De Japanse containerrederij, nummer zeven op de wereldranglijst, boekte in de eerste helft van dit jaar een nettowinst van ruim elf miljard dollar winst, een record en 63% meer dan vorig jaar. Voor de tweede helft wordt echter een winst voorzien van ‘slechts’ 4,25 miljard dollar.

Daardoor zal ook de jaarwinst waarschijnlijk onder het recordniveau van de bijna zeventien miljard dollar over 2021 terecht komen. ONE gaat er in zijn bijgestelde prognose nu van uit onder de streep 15,3 miljard dollar over te houden op een vrijwel gelijkblijvende omzet van rond de dertig miljard.

Volgens ONE bleef de vraag dit jaar tot en en met juli op een stabiel hoog niveau, maar deed zich in augustus en september een flinke terugval voor. Het bedrijf zegt verder dat de congestieproblemen in sommige regio’s verminderden, maar dat de situatie in Europa en Noord-Amerika nog steeds voor verstoring van aanvoerlijnen zorgt. De rederij noemt met name de aanhoudende congestie in Hamburg.

Bezettingsgraad

De dalende vraag zorgt ervoor dat de schepen niet meer volledig kunnen worden beladen. In het vervoer van Azië naar Europa was de bezettingsgraad in het eerste halfjaar met 95% weliswaar nog zeer hoog, maar in omgekeerde richting daalde die van 80 naar 57%.

De omzet steeg in de eerste helft van het jaar met 38% tot 18,4 miljard dollar. Het vervoerde volume daalde echter met 7%, ofwel bijna 450.000 teu, tot ruim 5,8 miljoen teu. Dat betekent dat het gemiddelde tarief in de eerste zes maanden van dit jaar fors boven dat van vorig jaar lag.

De gemiddelde bunkerprijs kwam uit op 812 dollar per ton, een sprong van 67% ten opzichte van de 487 dollar van vorig jaar.  De rederij, met het hoofdkantoor in Singapore, wist dit enigszins te compenseren door het brandstofverbruik met 14% te verminderen tot net boven de anderhalf miljoen ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement