De verkoop van de offshore-serviceschepen moet de komende anderhalf jaar zijn beslag krijgen. Of de schepen ‘en bloc’ een nieuwe eigenaar krijgen of apart worden verkocht, hangt af van de belangstelling. De 550 tot 600 zeevarenden die op de betreffende schepen werken, veelal mensen die worden ingehuurd via uitzendbureaus, gaan met de vaartuigen mee. Het ‘nieuwe Vroon’, zoals het bedrijf in de reorganisatieplannen steevast wordt aangeduid, al blijft het bedrijf als vanouds kortweg Vroon heten, houdt straks nog 1200 zeevarenden over en 175 mensen op de kantoren, 1375 personeelsleden in totaal.

Om voor het ‘nieuwe Vroon’ een eigen toekomststrategie uit te stippelen, is het de bedoeling dat de rederij een nieuw management krijgt. Ceo Herman Marks draagt het stokje eerst al over aan interim-ceo Rob Schuyt, tot nu toe de cfo van de rederij, maar op termijn moeten er geheel nieuwe managers komen. ‘Gezien zijn focus heeft het nieuwe Vroon een vernieuwde strategie nodig’, aldus David Gribnau, woordvoerder van Vroon. ‘Het ligt voor de hand om dit nieuwe tijdperk onder nieuw leiderschap te beginnen. Daarom heeft Herman Marks, die 22 jaar voor Vroon werkzaam is geweest, besloten het roer om te gooien en terug te treden als ceo.’

Uiterlijk op 31 maart aanstaande wil Vroon de reorganisatieplannen van het bedrijf definitief maken, daarna gaat de genoemde periode van anderhalf jaar in om de reorganisatieplannen uit te voeren. Zo rond eind 2024 zou de operatie dan afgerond moeten zijn.

Een jaar geleden werd al bekend dat banken het roer bij de rederij overnamen en dat de familie Vroon de zeggenschap over het bedrijf verloor. Het van oorsprong Zeeuwse bedrijf, sinds 2016 met zijn hoofdkantoor gevestigd in Breda, had op dat moment al jaren van zware financiële verliezen achter de rug. Al vorig jaar kregen met name de offshore-activiteiten daarvoor de zwarte piet toegespeeld. Met de verkoop van de veertig schepen en het afschrijven van schulden door de banken, ontstaat er volgens Vroon weer een financieel gezonde situatie. De schuldenlast is weliswaar hoog, maar er wordt nog gewoon 70 miljoen operationele winst op jaarbasis gemaakt, aldus het bedrijf. Dat banken het voor het zeggen hebben bij een bedrijf, is wel wat ongewoon, maar in deze situatie de beste oplossing, vindt de rederij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement