Het gaat om een serie van tien schepen van 13.700 teu, die in 2025 en 2026 in de vaart zullen komen. De in Singapore gevestigde Japanse rederij heeft niet bekendgemaakt welke werven daarvoor geselecteerd zijn. Mogelijk gaat het om een vervolgorder op de bestelling van tien even grote schepen, die vorig jaar bij Hyundai in Zuid-Korea en Nihon in Japan werden besteld.
De schepen moeten ‘ethanol en ammoniak ready’ worden opgeleverd. Dat wil zeggen dat ze in eerste instantie op gewone stookolie gaan varen, maar later relatief eenvoudig aangepast kunnen worden voor alternatieve brandstoffen. De rederij is nog in gesprek met mogelijke leveranciers van systemen om uitgestoten CO2 af te vangen en op te slaan.
ONE, dat vijf jaar geleden werd opgericht door de Japanse rederijen NYK, MOL en K Line, omschrijft zichzelf als ‘een leider in decarbonisatie van de scheepvaart’ en zegt tegen 2050 koolstofneutraal te willen zijn. De nieuwe schepen krijgen windschermen op de boeg. Die verbeteren de stroomlijn, wat een paar procent brandstofbesparing oplevert.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?