Het maritieme autovervoer is de laatste tijd een lucratieve business. In de coronatijd was de markt ingestort en zagen car carriers zich genoodzaakt om hun schepen te parkeren in bijvoorbeeld de Noorse fjorden, maar recent is de automarkt bezig aan een inhaalrace en is in het autovervoer juist een capaciteitsgebrek ontstaan en zijn de transporttarieven die de rederijen kunnen vragen omhoog geschoten.
Dual fuel
De vier lng-schepen (dual fuel) die in Ceva-dienst gaan varen, worden voor tien jaar gehuurd van de Londense scheepseigenaar Eastern Pacific Shipping. Ze krijgen alle vier de capaciteit om 7.000 auto’s mee te nemen dankzij 59.000 vierkante meter dek-oppervlakte, verdeeld over twaalf niveaus. De schepen worden momenteel gebouwd bij China Merchants Jinling Shipyard in Weihai. De oplevering van het eerste schip wordt in december verwacht, de overige drie volgen in 2024.
Ceva Logistics zegt tegelijkertijd meer werk te maken van zijn ‘Cars in Containers’-aanbod, waarbij kleine hoeveelheden afgewerkte auto’s kunnen worden vervoerd in zeecontainers, bijvoorbeeld naar binnenlandse bestemmingen of naar havens waartoe ro/ro-schepen minder makkelijk toegang hebben. Door de schaarse capaciteit op de ro/ro-markt en de lage containertarieven is ook dit volgens het bedrijf een aantrekkelijke oplossing voor autofabrikanten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?