Dat is deels te danken aan de hogere vrachttarieven voor alle types gastankers (+1,4 miljoen). De Antwerpse tankerrederij behoudt voor de rest van het jaar goede vooruitzichten voor haar supertankers, maar is minder zeker voor de midsize tankers. In de loop jaar zullen er internationaal aanzienlijk wat nieuwe dergelijke schepen van stapel lopen. In combinatie met de invoering van de IMO-regels kan dit volgens Exmar ‘enige’ neerwaartse druk uitoefenen op de huurtarieven voor oudere schepen.
Exmar heeft alvast de Bastogne – gebouwd in 2002 – verkocht en twee nieuwe midsizers van elk 46.000 kubieke meter besteld. Ze zullen worden uitgerust met dual fuel voortstuwing. De contracten bevatten ook de mogelijkheid om de schepen met ammoniakaandrijving te laten uitrusten. De vooruitzichten zijn eveneens gunstig voor de schepen met druktanks, door de verwachte toename van de volumes en het beperkte aantal nieuwbouworders.
Ook de ingebruikname de drijvende lng-hervergassingseenheid Eemshaven en de vorig jaar werden met het Italiaanse Eni ondertekende contracten beïnvloedden het resultaat in gunstige zin, meer nog dan de scheepsactiviteiten. Het met Gasunie gelieerde EemsEnergy Terminal charterde de Eemshaven voor een periode van vijf jaar. Sinds maart 2023 werkt dit platform volledig op stroom en warmte van wal. Eni charterde de gastanker Excalibur voor een periode van tien jaar en Exmar werkt volop mee aan de installatie van de aan Eni verkochte drijvende LNG-fabriek Tango.
Sinds 1 mei is Laurent Verhelst aan de slag als financieel directeur van Exmar. Hij volgde in die functie Christine Verhaert op.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?