Het risico dat de scheepvaart in Nederlandse en Belgische havens zwavelarme stookolie (vlsfo) geleverd krijgt die helemaal niet zo zwavelarm is als die zou moeten zijn, is veertien keer zo hoog als in de concurrerende internationale bunkerhaven Singapore, aldus Integr8.
Volgens de in 2020 ingevoerde regelgeving mag bunkerolie nog maar 0,5% zwavel bevatten, tenzij schepen scrubbers hebben om hun uitstoot ‘schoon te wassen’, maar in de praktijk wordt massaal daartegen gezondigd, zo wordt in het nieuwe rapport vastgesteld.
Zeker 10% van de geleverde ‘zwavelarme’ brandstof in de ARA-havens kan niet door de beugel, volgens de rapporteurs, die spreken van ‘zwakke prestaties’. Volgens Integr8 zijn er ‘veel theorieën’ over wat deze zwakke prestaties zou kunnen veroorzaken. Daaronder ook de mogelijkheid dat de tests niet goed zijn uitgevoerd, maar er zijn volgens de rapporteurs zo veel metingen met vergelijkbare resultaten dat deze als betrouwbaar moeten worden gezien.
Integr8 denkt dat er eerder moet worden gedacht aan kruisbesmetting: leveranciers leveren wel echt zwavelarme stookolie, maar nog voordat die de klant bereikt, heeft er volgens de onderzoekers al kruisbesmetting plaatsgevonden doordat in de tussenliggende toeleveringsketen mogelijk te weinig met gescheiden materialen wordt gewerkt, bijvoorbeeld als bunkerschepen worden ingezet voor het vervoer van zowel laag- als hoogzwavelige bunkerolie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?