Het feederschip van 2100 teu, dat in april bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Mipo Dockyard te water werd gelaten, maakt zijn maidentrip naar Maersk’s thuisbasis Kopenhagen, waar Von der Leyen het schip op 14 september tijdens een ceremonie zal inwijden. Na het feest gaat het containerschip aan de slag in het feederverkeer tussen Noord-Europa en de Baltische Zee.

Volgens Maersk is het nieuwe containerschip de ‘belichaming’ van de ‘ambitieuze, groene toekomst’ die de Europese Commissie met beleidsmaatregelen als de ‘Green Deal’ heeft uitgestippeld en heeft Von der Leyen een cruciale rol gespeeld in die verduurzamingspolitiek. Vincent Clerc, ceo van A.P. Moller-Maersk, stelt dat het ‘iconische’ methanolschip dat nu is gebouwd nog maar een paar jaar geleden slechts een droom leek.

Het containerschip blijft medio september ongeveer een week in de haven van Kopenhagen en zal naast de ceremonie met Von der Leyen ook nog het middelpunt zijn van andere evenementen en activiteiten waarin aandacht wordt besteed aan het vergroenen van de scheepvaart, zo meldt Maersk. Het schip is volgens de rederij ook belangrijk voor de bemanningsleden van het bedrijf, die nu een uitgelezen mogelijkheid krijgen om praktijkervaring op te doen met de nieuwe machines van het methanolschip en de omgang met de brandstof. Belangrijk omdat Maersk ook al achttien containerschepen voor de diepzeevaart van 16.000 à 17.000 teu laat bouwen die in 2024 en 2025 in de vaart komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement