Maersk meldt primeur met retrofitten containerschip

Methanol

Maersk gaat een bestaand containerschip laten ombouwen om het geschikt te maken voor het varen op methanol. De Deense rederij spreekt van pionierswerk omdat wereldwijd nog niemand anders in de scheepvaart een dergelijke retrofit-operatie heeft ondernomen.

Scheepsmotor
Foto: Shutterstock

Welk containerschip Maersk op het oog heeft, is nog onbekend. Wel is er al een overeenkomst getekend met MAN Energy Solutions. Het Duitse bedrijf, een dochter van de Volkswagen Groep die motoren bouwt voor onder meer schepen en fabrieken, neemt de taak op zich om de motor van het uitverkoren containerschip om te bouwen tot een dual fuel-exemplaar.

De ombouwoperatie zou medio volgend jaar plaats moeten gaan vinden. De intentie is om daarna nog meer containerschepen uit de Maersk-vloot onder handen te nemen. Maersk noemt het retrofitten van motoren om ze geschikt te maken voor methanol ‘een belangrijke schakel in onze strategie’ om het transport in de richting van het jaar 2040 emissievrij te maken.

Dual fuel

Maersk stelt te willen aantonen dat retrofits een goed alternatief kunnen zijn voor nieuwbouwschepen met dual fuel-motoren. Met zulke nieuwbouwschepen is de Deense rederij al eerder aan de slag gegaan: twee jaar geleden bestelde ze de eerste. Het eerste methanol-containerschip van Maersk, een feederschip van 2100 teu, is inmiddels afgebouwd en zal komend najaar in de vaart komen op de trade tussen Noord-Europa en de Baltische Zee.

Ursula von der Leyen, president van de Europese Commissie en ‘godmother’ van het vaartuig, wijdt het schip op 14 september in tijdens een ceremonie in Kopenhagen. Inmiddels zijn ook al grote diepzee-containerschepen in aanbouw die op methanol kunnen varen, niet alleen voor Maersk maar ook voor andere containerrederijen.

Maersk meldt primeur met retrofitten containerschip | NT

Maersk meldt primeur met retrofitten containerschip

Methanol

Maersk gaat een bestaand containerschip laten ombouwen om het geschikt te maken voor het varen op methanol. De Deense rederij spreekt van pionierswerk omdat wereldwijd nog niemand anders in de scheepvaart een dergelijke retrofit-operatie heeft ondernomen.

Scheepsmotor
Foto: Shutterstock

Welk containerschip Maersk op het oog heeft, is nog onbekend. Wel is er al een overeenkomst getekend met MAN Energy Solutions. Het Duitse bedrijf, een dochter van de Volkswagen Groep die motoren bouwt voor onder meer schepen en fabrieken, neemt de taak op zich om de motor van het uitverkoren containerschip om te bouwen tot een dual fuel-exemplaar.

De ombouwoperatie zou medio volgend jaar plaats moeten gaan vinden. De intentie is om daarna nog meer containerschepen uit de Maersk-vloot onder handen te nemen. Maersk noemt het retrofitten van motoren om ze geschikt te maken voor methanol ‘een belangrijke schakel in onze strategie’ om het transport in de richting van het jaar 2040 emissievrij te maken.

Dual fuel

Maersk stelt te willen aantonen dat retrofits een goed alternatief kunnen zijn voor nieuwbouwschepen met dual fuel-motoren. Met zulke nieuwbouwschepen is de Deense rederij al eerder aan de slag gegaan: twee jaar geleden bestelde ze de eerste. Het eerste methanol-containerschip van Maersk, een feederschip van 2100 teu, is inmiddels afgebouwd en zal komend najaar in de vaart komen op de trade tussen Noord-Europa en de Baltische Zee.

Ursula von der Leyen, president van de Europese Commissie en ‘godmother’ van het vaartuig, wijdt het schip op 14 september in tijdens een ceremonie in Kopenhagen. Inmiddels zijn ook al grote diepzee-containerschepen in aanbouw die op methanol kunnen varen, niet alleen voor Maersk maar ook voor andere containerrederijen.