Iets minder druk bij het Panamakanaal, ongeluk in het Suezkanaal

Droogte Panama, aanvaring Suez

Het Panamakanaal is erin geslaagd om de wachtrij van schepen die op toegang liggen te wachten voor het kanaal wat te laten slinken. Was de maritieme file begin vorige week nog aangezwollen tot meer dan 160 schepen, nu is die afgenomen tot 125 vaartuigen, meldt persbureau Reuters. Ondertussen werd het Suezkanaal opgeschrikt door een aanvaring tussen twee vrachtschepen.

Foto: Shutterstock

Omdat er door aanhoudende droogte in Panama dermate weinig water beschikbaar is dat er zelfs zorgen zijn over de drinkwatervoorziening voor de bevolking, gelden voor het Panamakanaal al een tijdlang beperkingen en kunnen er minder schepen per dag door het kanaal varen dan normaal, terwijl ook de maximaal toegestane diepgang is gelimiteerd.

Om de wel beschikbare capaciteit zo goed mogelijk te benutten, was afgelopen week een speciale maatregel van kracht waardoor schepen die niet vooraf gereserveerd hadden maar die verder wel aan de voorwaarden voldeden, toegang tot het kanaal konden krijgen. Die tijdelijke maatregel heeft volgens Reuters soelaas geboden, al zijn de problemen in het kanaal zeker nog niet opgelost. De kanaaldirectie liet eerder al weten er vanuit te gaan dat de huidige diepgangsbeperking tot 13.41 meter de rest van het jaar en zelfs een deel van 2024 zal blijven gelden, tenzij er de komende tijd extreem veel regen zou gaan vallen.

Suezkanaal

Uit het Suezkanaal kwam dinsdagavond ondertussen het zorgwekkende nieuws dat twee vrachtschepen met elkaar in aanvaring waren gekomen. De berichten over de gevolgen voor de rest van het scheepvaartverkeer zijn niet eenduidig, maar ernstig is de situatie in elk geval niet.

Osama Rabie, voorzitter van de Suez Canal Authority, heeft volgens meerdere Arabische media woensdagochtend verklaard dat het scheepvaartverkeer in beide richtingen ‘binnen enkele uren’ hervat zou kunnen worden. Eerder hadden meerdere bronnen, waaronder Reuters en Al Jazeera, gesteld dat het scheepvaartverkeer zelfs helemaal geen hinder had ondervonden van het ongeval.

De aanvaring in het Suezkanaal gebeurde dinsdagavond omstreeks half tien tussen de ‘BW Lesmes’, een Singaporese lng-tanker, en de ‘Burri’, een producttanker varend onder de vlag van de Kaaimaneilanden. De ‘BW Lesmes’ zou door een technisch probleem plotseling stil zijn komen te liggen, waarna het andere schip de lng-tanker niet meer kon ontwijken. De ‘BW Lesmes’ liep aan de grond en kon halverwege de nacht door de toegesnelde hulpdiensten worden vlot getrokken.

Iets minder druk bij het Panamakanaal, ongeluk in het Suezkanaal | NT

Iets minder druk bij het Panamakanaal, ongeluk in het Suezkanaal

Droogte Panama, aanvaring Suez

Het Panamakanaal is erin geslaagd om de wachtrij van schepen die op toegang liggen te wachten voor het kanaal wat te laten slinken. Was de maritieme file begin vorige week nog aangezwollen tot meer dan 160 schepen, nu is die afgenomen tot 125 vaartuigen, meldt persbureau Reuters. Ondertussen werd het Suezkanaal opgeschrikt door een aanvaring tussen twee vrachtschepen.

Foto: Shutterstock

Omdat er door aanhoudende droogte in Panama dermate weinig water beschikbaar is dat er zelfs zorgen zijn over de drinkwatervoorziening voor de bevolking, gelden voor het Panamakanaal al een tijdlang beperkingen en kunnen er minder schepen per dag door het kanaal varen dan normaal, terwijl ook de maximaal toegestane diepgang is gelimiteerd.

Om de wel beschikbare capaciteit zo goed mogelijk te benutten, was afgelopen week een speciale maatregel van kracht waardoor schepen die niet vooraf gereserveerd hadden maar die verder wel aan de voorwaarden voldeden, toegang tot het kanaal konden krijgen. Die tijdelijke maatregel heeft volgens Reuters soelaas geboden, al zijn de problemen in het kanaal zeker nog niet opgelost. De kanaaldirectie liet eerder al weten er vanuit te gaan dat de huidige diepgangsbeperking tot 13.41 meter de rest van het jaar en zelfs een deel van 2024 zal blijven gelden, tenzij er de komende tijd extreem veel regen zou gaan vallen.

Suezkanaal

Uit het Suezkanaal kwam dinsdagavond ondertussen het zorgwekkende nieuws dat twee vrachtschepen met elkaar in aanvaring waren gekomen. De berichten over de gevolgen voor de rest van het scheepvaartverkeer zijn niet eenduidig, maar ernstig is de situatie in elk geval niet.

Osama Rabie, voorzitter van de Suez Canal Authority, heeft volgens meerdere Arabische media woensdagochtend verklaard dat het scheepvaartverkeer in beide richtingen ‘binnen enkele uren’ hervat zou kunnen worden. Eerder hadden meerdere bronnen, waaronder Reuters en Al Jazeera, gesteld dat het scheepvaartverkeer zelfs helemaal geen hinder had ondervonden van het ongeval.

De aanvaring in het Suezkanaal gebeurde dinsdagavond omstreeks half tien tussen de ‘BW Lesmes’, een Singaporese lng-tanker, en de ‘Burri’, een producttanker varend onder de vlag van de Kaaimaneilanden. De ‘BW Lesmes’ zou door een technisch probleem plotseling stil zijn komen te liggen, waarna het andere schip de lng-tanker niet meer kon ontwijken. De ‘BW Lesmes’ liep aan de grond en kon halverwege de nacht door de toegesnelde hulpdiensten worden vlot getrokken.