De twee nieuwbouwschepen, die mogelijk worden gemaakt door een flinke Noorse overheidssubsidie, worden ontwikkeld in samenwerking met het gespecialiseerde bedrijf The Norwegian Ship Design Company, dat onder de projectnaam ‘Powered by nature’ eerder volgens hetzelfde concept al enkele bulkschepen ontwierp. De schepen krijgen naast ‘gewone’ dieselgeneratoren ook een verbrandingsmotor voor groene waterstof, terwijl er bovenop op het vaartuig ook nog twee rotorzeilen worden geïnstalleerd.
Het tanken van de waterstof zal in eerste instantie uitsluitend in Noorwegen gebeuren. De twee schepen zullen in de beginperiode zo nog deels worden aangedreven door diesel en deels door waterstof en wind. De schepen kunnen overschakelen op volledige aandrijving door waterstof wanneer er langs de route meer mogelijkheden komen om waterstof aan boord te nemen, aldus het bedrijf.
Viasea Shipping heeft verschillende shortseadiensten met aanlopen in Noorwegen zelf (Oslo, Moss, Kristiansand), Engeland (Thamesport, Immingham), Polen (Gnydia) en Litouwen (Klaipeda). Moerdijk is op die diensten een vaste waarde.
Wanneer de twee nieuwbouwschepen in de vaart worden verwacht en hoe groot ze worden, is nog niet bekend.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?