Spottarieven lijnvaart Azië-Europa blijven dalen, bezorgdheid over volumes

Rode Zee-crisis nog niet uitgewerkt

De spottarieven in de containerlijnvaart vanuit Azië naar Europa blijven dalen. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) meldt vrijdag op dit vaargebied een verdere afname van 2723 naar 2648 dollar per twintigvoets container. De rederijwereld maakt zich ondertussen ook zorgen over de volumes, die volgens de 2023-statistieken maar weinig groei vertonen.

Vanuit Shanghai naar Rotterdam daalde het gemiddelde tarief volgens Drewry van 4661 naar 4426 dollar per veertigvoeter. Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

De tarievenupdate van deze vrijdag laat zien dat de spottarieven op het vaargebied Azië-Europa alweer voor de vierde week op rij dalen, nadat ze als gevolg van de problemen met schietende Houthi-rebellen op de Rode Zee eerst als een raket omhoog waren geschoten, vooral rond kerst en oud & nieuw.

Scheepvaartdeskundigen hadden voorspeld dat in de aanloop naar een andere feestdag, Chinees nieuwjaar, de spottarieven tijdelijk weer wel omhoog zouden gaan, maar dat is in de praktijk niet gebeurd. Chinees nieuwjaar begint dit jaar immers op zaterdag 10 februari, morgen dus. Het betekent in China twee weken lang feest, waardoor in fabrieken en op containerterminals weinig zal worden gewerkt. Consultant Drewry verwacht om die reden dat de tarieven vanuit China de komende week ‘stabiel’ blijven.

Rode Zee-crisis

Ook de tarievenbarometer van Drewry, de World Container Index, zag de spottarieven deze week verder dalen. Vanuit Shanghai naar Rotterdam daalde het gemiddelde tarief volgens Drewry van 4661 naar 4426 dollar per veertigvoeter. Echt uitgewerkt is het opstuwende effect van de Rode Zee-crisis op het prijsniveau in de containervaart daarmee zeker nog niet, want de Azië-Europa-tarieven liggen nog wel steeds 158% boven de tarieven van een jaar geleden.

Op routes richting Amerika zijn de tarieven overigens nog aan het stijgen. Shanghai-Los Angeles werd volgens Drewry 8% duurder, terwijl voor een container Rotterdam-New York deze week zelfs 24% extra op tafel moest worden gelegd: het gemiddelde containertarief op deze route ‘skyrockete’ volgens Drewry van 1589 naar 1978 dollar per veertigvoets container.

Relatief goedkoop bleven routes als Rotterdam-Shanghai (990 dollar per container) en Los Angeles-Shanghai (726 dollar). Geen wonder, volgens de jaarcijfers van de internationale redersvereniging Bimco over 2023, want zulke ‘back-haul’-routes op de oost-west-trades hebben de ladingvolumes sinds 2019 met 12% zien dalen, terwijl de ‘head-haul’-routes richting het westen in diezelfde periode 7,2% volumegroei zagen.

Bimco

De wereldwijde containermarkt in zijn geheel zag vorig jaar een heel bescheiden groei van 0,2% in vergelijking met 2022, om uit te komen op een totaal van 173,8 miljoen teu, aldus Bimco op basis van statistieken van Container Trades Statistics (CTS). Dat is minder dan de 1,5% marktgroei die in de jaren voor de coronapandemie gebruikelijk was en ook aanzienlijk minder dan de groei van de wereldeconomie, aldus Bimco.

De redersvereniging wijst erop dat die beperkte volumegroei extra zorgen baart omdat de orderboeken uitpuilen van de nieuwbouwplannen voor grote containerschepen: de komende vierënhalf jaar komt er bijna 25% aan extra containercapaciteit bij.

Vooral de volumes op vaarroutes binnen regio’s zijn volgens Bimco een probleem: die zijn normaliter goed voor een derde van het wereldvolume in de containervaart, maar de regionale volumes daalden vorig jaar met 3,7%. De grootste teleurstelling vormde volgens Bimco de regio Europa-Middellandse Zee, met een volumedaling van 7,9%. Die teruggang werd vooral veroorzaakt door het wegvallen van de handel tussen Europa en Rusland als gevolg van de sancties wegens de oorlog in Oekraïne.

Spottarieven lijnvaart Azië-Europa blijven dalen, bezorgdheid over volumes | NT

Spottarieven lijnvaart Azië-Europa blijven dalen, bezorgdheid over volumes

Rode Zee-crisis nog niet uitgewerkt

De spottarieven in de containerlijnvaart vanuit Azië naar Europa blijven dalen. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) meldt vrijdag op dit vaargebied een verdere afname van 2723 naar 2648 dollar per twintigvoets container. De rederijwereld maakt zich ondertussen ook zorgen over de volumes, die volgens de 2023-statistieken maar weinig groei vertonen.

Vanuit Shanghai naar Rotterdam daalde het gemiddelde tarief volgens Drewry van 4661 naar 4426 dollar per veertigvoeter. Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen