Het schip, dat met twee antischeepsraketten werd bestookt, kon na de aanval zijn weg vervolgen en het graan gewoon afleveren in de Jemenitische haven Aden. De Houthi’s zijn een rebellenbeweging die al jaren in een burgeroorlog is verwikkeld met het centrale gezag in Jemen. Afgelopen najaar begon de beweging zijn wapens ook te richten op de scheepvaart op de Rode Zee, naar eigen zeggen als steunbetuiging aan de Palestijnen.
Containerschepen mijden regio
De aanvallen zijn volgens de Houthi’s specifiek gericht op Israëlische, Amerikaanse en Britse schepen, maar de link tussen de belaagde vaartuigen en die landen is niet altijd even duidelijk. Aangezien de meeste containerschepen het gebied vanwege de aanvallen inmiddels mijden, worden recent meer bulkschepen aangevallen. Zo werden afgelopen week ook al twee raketten afgevuurd op een bulkschip met graan uit Brazilië dat op weg was naar Iran, terwijl Iran door het westen wordt gezien als de kwade genius achter de Houthi-acties.
CMA CGM heeft ondertussen gemeld dat haar containerschip ‘CMA CGM Jules Verne’ wel zonder kleerscheuren een overtocht over de Rode Zee heeft gemaakt onder begeleiding van de Franse marine. Het schip was vertrokken uit Djibouti (Oost-Afrika) en is nu op weg naar Maleisië. Hapag-Lloyd heeft op zijn beurt een nieuwe containerdienst geïntroduceerd tussen het oosten van Turkije en Jeddah (Saoedie-Arabië): de Türkiye Red Sea Feeder Service.