Euronav bestelt twee hybride asfaltankers; dual fual methanol

bitumentanker

Euronav heeft bij de Chinese scheepswerf Jinling Dingheng twee tankschepen besteld voor het transport van bitumen. Deze schepen worden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026 opgeleverd en worden bij oplevering voor een periode van tien jaar gecharterd aan een ‘belangrijke’ marktspeler.

Foto: Ian Dewar Photography. Shutterstock

Euronav maakt de naam van de toekomstige gebruiker nog niet bekend. De schepen zullen dual fuel methanol bitumentankers zijn met motoren die in de toekomst kunnen worden omgebouwd naar ammoniak.

Wereldwijd zijn er 230 bitumentankers, met een gemiddelde leeftijd van vijftien jaar. Het laadvermogen van de nieuwe schepen bedraagt 17.000 ton, meer dan twee keer het gemiddelde laadvermogen van bestaande bitumentankers. Bitumentankers vervoeren hoofdzakelijk asfalt met een temperatuur van 250 graden.

Euronav bestelt twee hybride asfaltankers; dual fual methanol | NT

Euronav bestelt twee hybride asfaltankers; dual fual methanol

bitumentanker

Euronav heeft bij de Chinese scheepswerf Jinling Dingheng twee tankschepen besteld voor het transport van bitumen. Deze schepen worden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026 opgeleverd en worden bij oplevering voor een periode van tien jaar gecharterd aan een ‘belangrijke’ marktspeler.

Foto: Ian Dewar Photography. Shutterstock

Euronav maakt de naam van de toekomstige gebruiker nog niet bekend. De schepen zullen dual fuel methanol bitumentankers zijn met motoren die in de toekomst kunnen worden omgebouwd naar ammoniak.

Wereldwijd zijn er 230 bitumentankers, met een gemiddelde leeftijd van vijftien jaar. Het laadvermogen van de nieuwe schepen bedraagt 17.000 ton, meer dan twee keer het gemiddelde laadvermogen van bestaande bitumentankers. Bitumentankers vervoeren hoofdzakelijk asfalt met een temperatuur van 250 graden.