Nieuwe Saoedische containerrederij stapt met Deense ceo in Rode Zee-vervoer

Folk Maritime

In Saoedi-Arabië is een nieuwe containerrederij opgericht, Folk Maritime, die onder leiding van de Deen Poul Hestbaek, voormalig ceo van Hamburg Süd, shortsea- en feederdiensten gaat uitvoeren in het Midden-Oosten.

De haven van Jeddah is het vertrekpunt van de nieuwe rederij. Foto: Shutterstock

De twee eerste diensten die Folk Maritime heeft uitgestippeld hebben beide de Saoedische Rode Zee-haven Jeddah als uitgangspunt. Shortseadiensten vanuit die haven waren tot nu toe vooral het werk van de grote internationale containerrederijen, maar die mijden de Rode Zee de laatste tijd vanwege het risico dat ze bij Jemen beschoten kunnen worden door raketten en drones van Houthi-rebellen.

De nieuwe Folk-diensten komen ook niet in de buurt van Jemen. Het gaat om een Port Sudan Service die heen en weer pendelt tussen Jeddah en Soedan en een North Red Sea Service die Jeddah verbindt met Yanbu, Neom (Saoedi-Arabië), Aqaba (Jordanië) en Ain Sokhna (Egypte). Op die noordelijke Rode Zee-dienst worden schepen ingezet van 2500 teu, op de Soedan-dienst een schip van 700 teu. Folk Maritime stelt ‘het onderscheidende geografische voordeel van het Koninkrijk langs de Rode Zee’ te willen benutten.

Het hoofdkantoor van de nieuwe containerrederij is gevestigd in de Saoedische hoofdstad Riyad, op ruim 850 kilometer van de Rode Zee, pakweg de afstand Amsterdam-Milaan, maar het nieuwe scheepvaartbedrijf kijkt ook niet alleen naar de Rode Zee en wijst erop dat Saoedi-Arabië een ‘strategische’ positie inneemt tussen aan de ene kant de Rode Zee en aan de andere kant de Perzische Golf. De rederij stelt dat ze als speerpunt wil gaan dienen om Saoedi-Arabië door middel van ‘transformatieve transport initiatieven’ te ontwikkelen tot een ‘wereldwijde logistieke hub’.

Hamburg Süd

Ondanks die wereldwijde ambitie richt Folk Maritime zich in beginsel op het varen van shortsea- en feederdiensten in het Midden-Oosten. De man die dat allemaal in goede banen moet leiden, Poul Hestbaek, wordt op de Folk-website nu al geprezen als ‘drijvende kracht’ die de rederij ‘met ongeëvenaarde toewijding door veranderlijk water stuurt’ en ook als een ‘esteemed maritime industry leader’.

Hestbaek was twintig jaar lang in allerlei leidinggevende functies werkzaam bij de Duitse containerrederij Hamburg Süd. De laatste drie jaar (waarin Hamburg Süd inmiddels eigendom geworden van Maersk) was dat als ceo. Vorig jaar nam Hestbaek afscheid van Maersk/Hamburg Süd. De Deen meldt op Linkedin trots te zijn op zijn nieuwe uitdaging in Saoedi-Arabië en ook ‘enthousiast over de vooruitzichten die voor ons liggen, we hebben als doel om nieuwe positieve energie te brengen in de feeder- en regionale scheepvaartscene’.

Nieuwe Saoedische containerrederij stapt met Deense ceo in Rode Zee-vervoer | NT

Nieuwe Saoedische containerrederij stapt met Deense ceo in Rode Zee-vervoer

Folk Maritime

In Saoedi-Arabië is een nieuwe containerrederij opgericht, Folk Maritime, die onder leiding van de Deen Poul Hestbaek, voormalig ceo van Hamburg Süd, shortsea- en feederdiensten gaat uitvoeren in het Midden-Oosten.

De haven van Jeddah is het vertrekpunt van de nieuwe rederij. Foto: Shutterstock

De twee eerste diensten die Folk Maritime heeft uitgestippeld hebben beide de Saoedische Rode Zee-haven Jeddah als uitgangspunt. Shortseadiensten vanuit die haven waren tot nu toe vooral het werk van de grote internationale containerrederijen, maar die mijden de Rode Zee de laatste tijd vanwege het risico dat ze bij Jemen beschoten kunnen worden door raketten en drones van Houthi-rebellen.

De nieuwe Folk-diensten komen ook niet in de buurt van Jemen. Het gaat om een Port Sudan Service die heen en weer pendelt tussen Jeddah en Soedan en een North Red Sea Service die Jeddah verbindt met Yanbu, Neom (Saoedi-Arabië), Aqaba (Jordanië) en Ain Sokhna (Egypte). Op die noordelijke Rode Zee-dienst worden schepen ingezet van 2500 teu, op de Soedan-dienst een schip van 700 teu. Folk Maritime stelt ‘het onderscheidende geografische voordeel van het Koninkrijk langs de Rode Zee’ te willen benutten.

Het hoofdkantoor van de nieuwe containerrederij is gevestigd in de Saoedische hoofdstad Riyad, op ruim 850 kilometer van de Rode Zee, pakweg de afstand Amsterdam-Milaan, maar het nieuwe scheepvaartbedrijf kijkt ook niet alleen naar de Rode Zee en wijst erop dat Saoedi-Arabië een ‘strategische’ positie inneemt tussen aan de ene kant de Rode Zee en aan de andere kant de Perzische Golf. De rederij stelt dat ze als speerpunt wil gaan dienen om Saoedi-Arabië door middel van ‘transformatieve transport initiatieven’ te ontwikkelen tot een ‘wereldwijde logistieke hub’.

Hamburg Süd

Ondanks die wereldwijde ambitie richt Folk Maritime zich in beginsel op het varen van shortsea- en feederdiensten in het Midden-Oosten. De man die dat allemaal in goede banen moet leiden, Poul Hestbaek, wordt op de Folk-website nu al geprezen als ‘drijvende kracht’ die de rederij ‘met ongeëvenaarde toewijding door veranderlijk water stuurt’ en ook als een ‘esteemed maritime industry leader’.

Hestbaek was twintig jaar lang in allerlei leidinggevende functies werkzaam bij de Duitse containerrederij Hamburg Süd. De laatste drie jaar (waarin Hamburg Süd inmiddels eigendom geworden van Maersk) was dat als ceo. Vorig jaar nam Hestbaek afscheid van Maersk/Hamburg Süd. De Deen meldt op Linkedin trots te zijn op zijn nieuwe uitdaging in Saoedi-Arabië en ook ‘enthousiast over de vooruitzichten die voor ons liggen, we hebben als doel om nieuwe positieve energie te brengen in de feeder- en regionale scheepvaartscene’.