Oekraïne werkt aan hervatting containerscheepvaart

Zwarte Zee

Oekraïne werkt aan hervatting van de containerscheepvaart via haar havens aan de Zwarte Zee. Dat hebben overheidsfunctionarissen aangekondigd in Oekraïense media. De eerste schepen zouden volgens hen al binnen twee à drie weken het water op kunnen.

De haven van Odessa in 2021, voordat de oorlog uitbrak. Foto: SARYMSAKOV ANDREY / Shutterstock.com

De plannen voor het containerverkeer volgen op het succes van de speciale maritieme corridor voor bulkschepen langs de kust van Roemenië en Bulgarije, die vorig jaar werd uitgestippeld nadat Rusland een streep had gezet door de graandeal.

Via de corridor heeft Oekraïne bulkverschepingen van met name graan de afgelopen maanden al volop nieuw leven weten in te blazen. Door dicht bij de kust te blijven, heeft de bulkscheepvaart tot nu toe weinig last ondervonden van de Russische blokkade verderop op de Zwarte Zee. In februari werd zelfs een recordhoeveelheid vracht geëxporteerd via de corridor: 8 miljoen ton vracht, waarvan 5,2 miljoen ton landbouwproducten.

Verzekeringen

Verzekeringstechnisch is het hervatten van de containerverschepingen volgens de overheidsfunctionarissen al geregeld, terwijl vijf containerterminals in de startblokken staan om schepen te ontvangen. Met scheepseigenaren zijn de onderhandelingen in een ver gevorderd stadium, aldus de berichten. Eerst zouden feederschepen het spits afbijten, later zouden dan ook grotere zeeschepen hun comeback in Oekraïne moeten maken. Oekraïne wil ook de containers met name gebruiken voor de export van landbouwproducten.

De containervaart van en naar Oekraïne ligt stil sinds de Russische inval van twee jaar geleden. Vorig jaar zomer lukte het wel om de ‘Joseph Schulte’, een containerschip van een Duitse scheepvaartmaatschappij dat anderhalf jaar in de haven van Odessa had gelegen, via de Zwarte Zee veilig naar Istanboel te varen. Dat was via een door Oekraïne uitgeroepen ‘humanitaire corridor’, die door de Russen evenwel niet erkend werd.

De Russen lieten het schip waarschijnlijk ongemoeid omdat de ‘Joseph Schulte’ onder Hong Kongse vlag voer en China een bondgenoot is van Rusland. Inmiddels is het schip overigens gekocht door MSC en luistert het naar de naam ‘MSC Nairobi’. Het vaart momenteel in China.

Oekraïne heeft verder gezegd dat het ook het vervoer van containers via de Donau de komende tijd wil uitbreiden.

Oekraïne werkt aan hervatting containerscheepvaart | NT

Oekraïne werkt aan hervatting containerscheepvaart

Zwarte Zee

Oekraïne werkt aan hervatting van de containerscheepvaart via haar havens aan de Zwarte Zee. Dat hebben overheidsfunctionarissen aangekondigd in Oekraïense media. De eerste schepen zouden volgens hen al binnen twee à drie weken het water op kunnen.

De haven van Odessa in 2021, voordat de oorlog uitbrak. Foto: SARYMSAKOV ANDREY / Shutterstock.com

De plannen voor het containerverkeer volgen op het succes van de speciale maritieme corridor voor bulkschepen langs de kust van Roemenië en Bulgarije, die vorig jaar werd uitgestippeld nadat Rusland een streep had gezet door de graandeal.

Via de corridor heeft Oekraïne bulkverschepingen van met name graan de afgelopen maanden al volop nieuw leven weten in te blazen. Door dicht bij de kust te blijven, heeft de bulkscheepvaart tot nu toe weinig last ondervonden van de Russische blokkade verderop op de Zwarte Zee. In februari werd zelfs een recordhoeveelheid vracht geëxporteerd via de corridor: 8 miljoen ton vracht, waarvan 5,2 miljoen ton landbouwproducten.

Verzekeringen

Verzekeringstechnisch is het hervatten van de containerverschepingen volgens de overheidsfunctionarissen al geregeld, terwijl vijf containerterminals in de startblokken staan om schepen te ontvangen. Met scheepseigenaren zijn de onderhandelingen in een ver gevorderd stadium, aldus de berichten. Eerst zouden feederschepen het spits afbijten, later zouden dan ook grotere zeeschepen hun comeback in Oekraïne moeten maken. Oekraïne wil ook de containers met name gebruiken voor de export van landbouwproducten.

De containervaart van en naar Oekraïne ligt stil sinds de Russische inval van twee jaar geleden. Vorig jaar zomer lukte het wel om de ‘Joseph Schulte’, een containerschip van een Duitse scheepvaartmaatschappij dat anderhalf jaar in de haven van Odessa had gelegen, via de Zwarte Zee veilig naar Istanboel te varen. Dat was via een door Oekraïne uitgeroepen ‘humanitaire corridor’, die door de Russen evenwel niet erkend werd.

De Russen lieten het schip waarschijnlijk ongemoeid omdat de ‘Joseph Schulte’ onder Hong Kongse vlag voer en China een bondgenoot is van Rusland. Inmiddels is het schip overigens gekocht door MSC en luistert het naar de naam ‘MSC Nairobi’. Het vaart momenteel in China.

Oekraïne heeft verder gezegd dat het ook het vervoer van containers via de Donau de komende tijd wil uitbreiden.