In de praktijk waren er de afgelopen maanden al geen schepen uit China en Rusland onder de vaartuigen die door Houthi-vuur werden geraakt, maar containerrederij Cosco leidt tot nu toe wel net als haar concurrenten veiligheidshalve haar schepen om via Kaap de Goede Hoop.
Deze week nog meldde de Italiaanse haven La Spezia trots dat het voor het eerst 20.000 teu-reuzen van Cosco ontving dankzij het feit dat de Chinese containerrederij haar Middellandse Zee-dienstverlening heeft moeten omgooien. Of Cosco haar schepen weer wel via de Suez-route zal durven te sturen dankzij de door Bloomberg gerapporteerde deal, zal de komende tijd moeten uitwijzen.
De Franse containerrederij CMA CGM, partner van de Chinese rederijen Cosco en OOCL in de Ocean Alliance, gaat ondertussen samenwerken met Folk Maritime, de nieuwe Saoedische containerrederij met een Deense ceo waarvan een maand geleden de oprichting werd bekendgemaakt. CMA CGM zal met ingang van april samen met Folk Maritime de North Red Sea Express gaan varen, een dienst in het noordelijke (veilige) deel van de Rode Zee die de Saoedische haven Jeddah verbindt met Yanbu, Neom (Saoedi-Arabië), Aqaba (Jordanië) en Ain Sokhna (Egypte).