Logistieke bedrijven komen voor de regeling in aanmerking als ze kleine of middelgrote ladingen bundelen en die met de trein of het schip transporteren. Ze moeten een concreet voorstel indienen waarin staat hoe ze hun vracht naar het spoor of water willen verplaatsen.

Aanvraag

Ondernemers die hiermee meteen aan de slag willen, kunnen sinds 1 april een aanvraag indienen. De Rijksoverheid meldt dat voor ondernemers die hun transport willen verplaatsen naar het water geldt dat ze actief moeten zijn op de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen en Venlo. Hiervoor is 1,5 miljoen euro beschikbaar.

Plannen voor een shift van truck naar trein komen door heel Nederland in aanmerking voor de regeling, aldus de Rijksoverheid. De pot voor deze overstap is 1 miljoen euro. Het Rijk laat weten dat de aanvragen tot uiterlijk 1 september 2021 kunnen worden ingediend bij uitvoeringsorganisatie Connekt.

Noodzaak

Volgens minister Van Nieuwenhuizen is het ontlasten van het wegennet ‘geen wens maar noodzaak’, mede vanwege de grootschalige renovatie van wegen en bruggen de komende jaren. Door deze projecten komt er grotere druk op het wegenstelsel te staan. Volgens Rijkswaterstaat worden de komende jaren meer dan honderd bruggen, tunnels, sluizen en viaducten vervangen of gerenoveerd.

Voor de periode 2020-2024 is het de bedoeling dat op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks tweeduizend containers van de weg ‘geshift’ wordt naar de binnenvaart, wat volgens de Rijksoverheid dagelijks duizend vrachtwagens minder op de weg betekent.

Spoor

Niels Maat, assistant operations manager Nederland van spoorgoederenvervoerder Lineas, gaat ‘sowieso een voorstel indienen’. Maat verwacht niet de enige te zijn. Volgens hem zijn alle voorstellen gericht op een modal shift goed voor de markt en voor het segment spoor. ‘Wij hebben weinig tot geen vaste subsidies meer als we het afzetten tegen collega’s in de binnenvaart, die dat wel hebben. We hebben dringend dit soort hulpmiddelen als subsidie nodig.’ Maat zegt dat er meerdere projecten lopen waarvoor Lineas een voorstel zou kunnen indienen. Welke dat zijn, kan hij niet zeggen.

Volgens Maat is het mooi dat er geïnvesteerd wordt in de spoorbranche, maar 2,5 miljoen euro is volgens hem voor spoorbegrippen ‘niet zo gek veel geld’. ‘Maar alle kleine beetjes helpen.’ Lineas is begin dit jaar gestart met een treinverbinding voor intermodale ladingen tussen Moerdijk en Antwerpen. Maat is bezig om die trein te vullen met partijen die nog niet zo heel veel met spoor doen. ‘Daar kan deze subsidie zeker bij helpen, aangezien de opstart voor zo’n bedrijf meestal toch wel wat geld kost.’

Overstap

Jurgen van der Sloot, beleidsadviseur van Evofenedex, zegt dat deze subsidie net het zetje kan geven aan bedrijven die hun CO2-footprint willen verkleinen. ‘Bedrijven waarbij de overstap naar modal shift net niet lukte, kunnen nu dankzij ondersteuning vanuit de overheid misschien wel die stap zetten.’

Volgens Van der Sloot is het een mooie ontwikkeling dat het kabinet kijkt hoe de logistiek efficiënter en duurzamer kan en dat het bedrijven daarin ondersteunt. Er kan op twee manieren gebruik gemaakt worden van de subsidie. Bedrijven die tot nu toe al hun vracht met vrachtwagens vervoerden, kunnen ermee overstappen op spoor of water, maar ook bedrijven die reeds over spoor of water vervoeren, kunnen aanspraak maken op subsidie.

‘Wanneer een onderneming een nieuw project wil opstarten waarbij bijvoorbeeld twintig extra klanten via binnenvaart of spoor kunnen gaan vervoeren en dit komt financieel niet helemaal rond, dan kan daarvoor ook een projectvoorstel worden ingediend.’ Voor het einde van het jaar wordt bekendgemaakt welke projecten subsidie ontvangen, aldus Van der Sloot.

 Modal shifts die recent slaagden

1 Textielketen Zeeman is eind vorig jaar definitief gestart met intermodaal transport naar Spanje, na een succesvolle pilot in 2019. Zeeman vervoert producten per spoor naar Granollers, ten noordoosten van Barcelona in Spanje. De retailer is hiervoor een samenwerking aangegaan met spooroperator Shuttlewise en Combi Terminal Twente. De treindiensten zijn nu nog een keer per week, maar de verwachting is dat dit aantal zal toenemen. Zeeman verwacht de komende tijd nog dertig tot veertig winkels in Spanje te kunnen openen.

2  De Belgische spooroperator Lineas is in februari een shuttledienst begonnen tussen Moerdijk en Antwerpen, met drie vertrekken per week. Volgens het bedrijf komt de frequentie van het vrachtvervoer tussen Antwerpen en de Rotterdamse regio daarmee op acht wekelijkse rondritten. De treinen rijden in Antwerpen naar de Main Hub, het hart van Lineas’ zogenoemde Green Xpress Network, dat zich over vrijwel heel Europa uitstrekt.

3  Bentheimer Eisenbahn AG gaat de frequentie van zijn goederenpendeltrein tussen Coevorden en de haven van Rotterdam (Maasvlakte en Waalhaven) dit jaar verdubbelen van drie naar zes ritten per week. De brexit was een belangrijke aanleiding voor de beslissing om de wekelijkse frequentie te verhogen op dit traject. Met de toegenomen retourfrequentie zullen de volumes van de shuttle toenemen van 24.000 teu per jaar tot 48.000 teu. Bovendien is het goed voor het van de weg halen van ongeveer 24.000 volledige vrachtwagenladingen (FTL’s) en ongeveer 6 miljoen kilometer aan wegtransport. Dit zal de CO2-uitstoot met 9.500 ton per jaar verminderen. Zoals het bedrijf opmerkt, draagt ​​dit bij aan de modal shift, zelfs op kortere afstanden.

4 Scania Parts Logistics is begin 2021 gestart met een proef om containers te verschepen vanuit het Limburgse Oudsbergen via de binnenvaartterminal Genk en het Albertkanaal. Driekwart van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck vertrekken, komen in aanmerking voor de overstap naar de binnenvaart, zo blijkt uit een analyse van adviespunt Multimodaal Vlaanderen. De modal shift zou zorgen voor 1600 minder vrachtwagenritten en 47% minder CO2-uitstoot. De modal shift betekent in de praktijk dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct bij de binnenvaartterminal in Genk, waardoor de rit met lege containers vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken vervolgens vanuit de haven van Genk met de barge naar de deepsea-terminal in de Antwerpse haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding