De Belgische minister Georges Gilkinet (mobiliteit) zou volgens het blad aandringen op redding van het bedrijf. ‘Het bedrijf failliet laten gaan is geen optie, want het vormt een cruciale schakel in het achterlandvervoer van de haven van Antwerpen. Anders dreigt de haven plat te vallen. We kunnen niet van de ene dag op de andere een andere operator inschakelen’, stelt hij tegenover het blad.
100 miljoen euro gezocht
Het Belgische spoorvrachtbedrijf, naar eigen zeggen de grootste private railgoederenvervoerder van Europa, kampt al jaren met hoge verliezen. De directie is sinds ruim een jaar dan ook op zoek naar 100 miljoen euro aan extra kapitaal om het schip financieel drijvende te houden, maar van die beoogde extra financiering is slechts een vijfde ook werkelijk opgehaald.
Dat extra bedrag van 20 miljoen euro kwam ook nog eens van de twee bestaande aandeelhouders: De Franse meerderheidsaandeelhouder Argos Wityu (65%) en het Belgische staatsfonds SFPIM, dat 35% van de aandelen houdt in het spoorvrachtbedrijf. Andere investeerders hebben zich nog niet gemeld
Lineas heeft ‘minimaal’ nog een bedrag van 50 miljoen euro nodig om het hoofd financieel boven water te kunnen houden, heet het in De Tijd. Het railgoederenbedrijf heeft een totale schuld van 290 miljoen euro, terwijl het 2022 afsloot met een nettoverlies van 100 miljoen euro op een omzet van 443 miljoen euro. Dit jaar wordt al gerekend op een negatief bedrijfsresultaat (ebit) van 40 miljoen euro.
‘Toekomst niet in gevaar’
Lineas, dat voortkomt uit de verzelfstandigde vrachtdivisie van NMBS, probeerde woensdag in een persbericht de gemoederen in België te bedaren over de geldnood bij het spoorbedrijf. ‘De toekomst voor de langere termijn is niet in gevaar’, aldus het bedrijf.
Lineas wijst verder op de ‘succesvolle’ saneringsmaatregelen die het sinds eind 2021 heeft doorgevoerd. Daarbij werden onder meer enkele dochterbedrijven verkocht, het rollend materieel via een sale-lease-backconstructie vervreemd en verlieslatende routes afgestoten. Het bedrijf stelt verder dat het ‘wellicht’ al aan het einde van 2024 uit de rode cijfers komt, een jaar eerder dan bij het presenteren van de reorganisaitieplannen in 2021 was beoogd.
Betere concurrentieverhoudingen
Verder zegt de top van het bedrijf dat er nog gesprekken met potentiële investeerders lopen en verwacht Lineas betere concurrentieverhoudingen in de EU nu de Europese Commissie staatssteun bij de grote concurrenten SNCF Fret en DB Cargo onder de loep neemt. Dat heeft ertoe geleid dat SNCF Fret een deel van haar activiteiten in de modal shift heeft moeten afstoten.
Lineas zegt ook blij te zijn dat de Belgische regering het belang van de railgoederenvervoerder onderstreept als een ‘onmisbaar onderdeel van het Belgische goederentransport en indien nodig de regering bereid is dit strategisch goed voor de Belgische economie te behouden.’
Goedkeuring Europese Commissie
Een faillissement lijkt dan ook geen optie voor de Belgische overheid, ook met het oog op de 2.100 medewerkers die voor Lineas werken. Daarnaast is het vrachtbedrijf nog steeds nauw verweven met de vorige eigenaar NMBS. Zo zijn ruim 300 medewerkers van dat spoorbedrijf gedetacheerd bij Lineas.
De Belgische overheid heeft wel een groot probleem. Voor verdere staatssteun zal het eerst bij de Europese Commissie moeten aankloppen voor goedkeuring en die is juist bezig verkapte overheidssubsidie in het railgoederenvervoer aan te pakken.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?