Wederom dreigen stakingen op het Duitse spoor

cao-onderhandelingen opnieuw mislukt

Er dreigen opnieuw stakingen op het Duitse spoor nu de onderhandelingen tussen de Deutschen Bahn (DB) en de vakbond van treinmachinisten (GDL) zijn mislukt. Als er een nieuwe staking komt, zou dat de vijfde keer zijn dat GDL het complete spoorvervoer van DB in Duitsland, inclusief het railgoederentransport, platlegt in amper vier maanden tijd.

DB en GDL onderhandelen al sinds november van het vorig jaar over een nieuwe cao.

DB meldt dat de vertegenwoordigers van GDL donderdag van de onderhandelingstafel zijn weggelopen na enkele weken van intense gesprekken. GDL wil concreet nog niet ingaan op het afbreken van de onderhandelingen, maar zegt op maandag 4 maart een nadere toelichting te geven op de ontstane situatie. Dat zou zo zijn afgesproken met DB.

Twee breekpunten

Het Duitse spoorconcern stelt dat de gesprekken ondanks ‘verreikende concessies’ en de inzet van twee bemiddelaars zijn stukgelopen op de harde eis van de bond om de werkweek te reduceren voor medewerkers in ploegendienst van 38 naar 35 uur met behoud van het oude loon. Daarnaast wil GD ook voor andere delen van het DB-concern cao’s afsluiten. Ook dat was een breekpunt.

DB en GDL onderhandelen al sinds november van het vorig jaar over een nieuwe cao. Dat heeft al vier keer tot stakingen geleid, waarvan de laatste, eind januari, meer dan een week duurde en grote delen van het railgoederenvervoer in Duitsland plat legde.

Wederom dreigen stakingen op het Duitse spoor | NT

Wederom dreigen stakingen op het Duitse spoor

cao-onderhandelingen opnieuw mislukt

Er dreigen opnieuw stakingen op het Duitse spoor nu de onderhandelingen tussen de Deutschen Bahn (DB) en de vakbond van treinmachinisten (GDL) zijn mislukt. Als er een nieuwe staking komt, zou dat de vijfde keer zijn dat GDL het complete spoorvervoer van DB in Duitsland, inclusief het railgoederentransport, platlegt in amper vier maanden tijd.

DB en GDL onderhandelen al sinds november van het vorig jaar over een nieuwe cao.

DB meldt dat de vertegenwoordigers van GDL donderdag van de onderhandelingstafel zijn weggelopen na enkele weken van intense gesprekken. GDL wil concreet nog niet ingaan op het afbreken van de onderhandelingen, maar zegt op maandag 4 maart een nadere toelichting te geven op de ontstane situatie. Dat zou zo zijn afgesproken met DB.

Twee breekpunten

Het Duitse spoorconcern stelt dat de gesprekken ondanks ‘verreikende concessies’ en de inzet van twee bemiddelaars zijn stukgelopen op de harde eis van de bond om de werkweek te reduceren voor medewerkers in ploegendienst van 38 naar 35 uur met behoud van het oude loon. Daarnaast wil GD ook voor andere delen van het DB-concern cao’s afsluiten. Ook dat was een breekpunt.

DB en GDL onderhandelen al sinds november van het vorig jaar over een nieuwe cao. Dat heeft al vier keer tot stakingen geleid, waarvan de laatste, eind januari, meer dan een week duurde en grote delen van het railgoederenvervoer in Duitsland plat legde.