Tijdens de RailFreight Summit van zustervakblad Railfreight.com zei Kristian Schmidt, directeur landtransport bij de Europese Commissie, dat de spoorsector echter niet in de sancties is opgenomen omdat Rusland een landbrug is tussen Europa en China.
‘De sancties zijn bedoeld om Rusland pijn te doen, terwijl we ook de belangen van de EU in evenwicht willen houden. We moeten zorgvuldig beoordelen of het wel of niet in ons belang is om die markt te beïnvloeden’, zei hij.
Vraag gedaald
Hij voegde eraan toe dat Russian Railways in eerdere sanctiepakketten al te maken heeft gekregen met financiële sancties. ‘Dit heeft al impact gehad omdat de vraag hierdoor gedaald is. En dan is er nog het verzekeringsprobleem. Over het algemeen is er een enorm effect op de sector’.
Met het verzekeringsprobleem verwijst hij naar de wereldwijde weigering van verzekeraars om transport over de route via Rusland te verzekeren vanwege oorlogsrisico’s. Tijdens de discussie van de sancties op de RailFreight Summit realiseerden veel deelnemers zich dat dit sanctiepakket gevolgen zou kunnen gaan hebben voor hun bedrijven.
Het nieuwe sanctiepakket is een gevolg van de Russische gewelddadige acties in Bucha en in andere gebieden in Oekraïne.Het verbod op Russische schepen en Russisch wegvervoer geldt voor alle goederen behalve voor essentiële producten zoals landbouw- en voedselproducten, goederen voor humanitaire hulp en farmaceutische producten. Daarnaast zijn er andere sancties die indirect gevolgen kunnen hebben voor de logistieke sector zoals het importverbod op kolen vanuit Rusland. Het is eerste verbod op een energiebron sinds het begin van de oorlog.
Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?