Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt niet over specifieke landelijke cijfers te beschikken en kan daardoor niet inschatten in hoeverre dit onderzoek representatief is voor de Nederlandse transport­sector.

PvdA-Europarlementariër Vera Tax is lid van de transportcommissie en onderhandelaar voor de rij- en rusttijden van chauffeurs. Ze noemt de resultaten van de studie ‘op zijn zachtst gezegd alarmerend. Dit brengt niet alleen het welzijn van de chauffeur in gevaar, maar zorgt ook voor meer ongelukken’.

Tax pleit voor meer toezicht op de rij- en rusttijden. ‘Zeker nu deze groep door de coronacrisis onder nog hogere werkdruk is komen te staan. Ze hebben een cruciale functie om voor ieders gezondheid vaccins te vervoeren terwijl er naar hun eigen gezondheid niet eens wordt omgekeken.’

Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongevallen op de Europese wegen is een vrachtauto betrokken. Tax: ‘Er moeten dus nu maatregelen genomen worden om het probleem van vermoeidheid en slechte arbeidsomstandigheden aan te pakken. Betere handhaving en bijvoorbeeld een verplichte standairco en verwarming in de vrachtwagencabine in heel Europa.’

Klachten

De Europarlementariër wijst erop dat die faciliteiten in Nederland nu in de cao zijn geregeld. ‘Maar voor mij betekent dit doorpakken in de hele EU. Voor het welzijn van alle chauffeurs, maar ook voor de wegveiligheid van ons allemaal.’

De FNV bevestigt dat er veel sprake is van oververmoeidheid onder Europese chauffeurs. De vakbond stelt dat ook de werkomstandigheden van Nederlandse truckers verslechteren. ‘We merken dat Nederlandse chauffeurs fysieke en mentale gezondheidsklachten ondervinden. Vrachtwagenchauffeurs die in de retail werken, moeten in hun rust rolcontainers de winkel in tillen omdat alles zo strak gepland is’, aldus een FNV-woordvoerder.

De IRU laat weten ‘teleurgesteld’ te zijn over het ETF-onderzoek. Volgens de internationale koepelorganisatie voor het wegvervoer zijn veel van de conclusies te weerleggen en is de publicatie van het rapport ‘contraproductief’. De organisatie wijst erop dat veel van de Europese wetgeving voor het wegvervoer erop is gericht om vermoeidheid bij chauffeurs te voorkomen. ‘Als die wetgeving moet worden aangescherpt om de veiligheid en werkomstandigheden van de truckers verder te verbeteren, zouden vakbonden en werkgevers moeten samenwerken om aanpassingen te doen en de naleving te bevorderen’, aldus de IRU.

Vrachtwagen- en buschauffeurs zijn verplicht dagelijks een rustpauze te nemen van 11 uur achter elkaar en een keer per week een langere rusttijd van gemiddeld 45 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding