Het bedrijf staat te boek als één in de groei. De transportonderneming uit Duiven kreeg onlangs een vermelding in de Top 250 Groeibedrijven van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en werd bij de FD Gazellen Award, prijzen voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland, al drie keer gelauwerd. Sinds Marwin Melis het uit 1918 daterende familiebedrijf in 2003 van zijn vader overnam, groeiden de omzet en het personeelsbestand gestaag en sinds 2017 zelfs sterk. Het bedrijf bewerkstelligde dit zonder grote overnames. Want er is een betere manier, vindt Marwin Melis.

Marwin Melis vertegenwoordigt inmiddels de vierde generatie in het familiebedrijf, dat nu een omzet heeft van 27 miljoen euro en 250 mensen op de loonlijst heeft staan. ‘Op een enkele kleine overname na, is groeien via overnames niet onze strategie. En op prijs concurreren, doen we ook niet. Wij groeien autonoom doordat we investeren in onze mensen. Het klinkt misschien clichématig, maar het werkt wel. Onder meer met de Driving Academy, die we drie jaar geleden hebben opgezet. Als het moeilijk is om chauffeurs te vinden, moet je ze gewoon zelf opleiden. Je moet andersom denken. We leiden gemiddeld dertig chauffeurs per jaar op.’

Rolprofielen

Die lijn van zelf opleiden heeft Melis nu doorgetrokken. Daarbij is de gehele human resource management-aanpak aangepast. De Driving Academy is omgedoopt in de Melis Academy. ‘We werken met eigen coaches die de mensen helpen om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. We spreken niet van functieprofielen, maar van rolprofielen. Wat is jouw rol, wat is jouw talent, wat kun jij het beste ontwikkelen? Daar ondersteunen we je bij. En als dat in eerste instantie de functie van magazijnmedewerker is, maar je spreekt je talen goed, dan kan de planning je volgende rol worden. Enzovoorts. De voorbeelden zijn legio. Belangrijk is dat we hier kansen geven aan ondernemende mensen. Mensen die initiatief durven te nemen, fouten durven te maken. Die maak ik ook. Van elke tien beslissingen die ik op een dag neem, zijn er acht goed. De andere twee moeten morgen opnieuw, maar dan beter. En daar moet je voor open staan. Je moet feedback kunnen ontvangen op je functioneren en je dan aanpassen. Alleen als je zo kunt denken, kom je vooruit.’

Micromanagement is uit den boze bij Melis, stelt hij. ‘Ik zie daar andere bedrijven aan kapotgaan. Al dat gemanage op de millimeter, al die kortetermijnbeslissingen, al die hiërarchie: het leidt nergens toe, het is echt van de vorige eeuw, vind ik. Bij ons geen verschillen. Geen rangen en standen. Iedereen is even belangrijk; iedereen heeft eigen verantwoordelijkheid. Voor zijn of haar job, én om mee te denken met het bedrijf. Mijn deur staat letterlijk open en iedereen die een vraag of idee heeft, kan binnenvallen. Ideeën onderscheiden we in 24/7 Fast Heartbeat en Slow Heartbeat. Belangrijke ideeën of kwesties die erom vragen om nu in actie te komen, pakken we nu aan. Ideeën voor de langere termijn geven we meer tijd.’

Cultuur

Op een muurgroot overzicht toont Melis de onderdelen van het bedrijf. Het gietertje waarmee het plantje water krijgt staat symbool voor het personeel dat aandacht en begeleiding krijgt om te kunnen groeien. De ondernemende cultuur staat genoemd, evenals de meest moderne materialen en middelen, en het investeren in ICT. Opvallend is ook het even bij de buurman kijken: personeel loopt regelmatig even bij een andere afdeling binnen om te zien hoe het daar gaat.

‘Kennis van het werk van de ander zorgt ervoor dat jij jouw werk beter afstemt op die ander. Waardoor je meer een wij-gevoel krijgt, en meer efficiency.’ Met de up-to-date ICT en medewerkers worden de data van de klant geanalyseerd en worden slimme oplossingen bedacht. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld Skantrae als klant gekregen. Door de hele logistieke stroom transparant te delen met je opdrachtgever, kun je veel efficiënter werken. Je bespaart je klant geld en bezorgt hem voordeel.’

Door de aanhoudende groei heeft Melis rond 2017 een momentum kunnen creëren, zegt de transport­ondernemer. Vanaf dat moment schoot de groeicurve zichtbaar steiler omhoog. En dat terwijl de marges in de branche nog steeds tussen de 3 en 4% liggen; daarin is Melis niet anders dan anderen. De grootte van het bedrijf maakte het vanaf 2017 mogelijk tot schaalvoordelen te komen, zegt Melis. ‘En dat gecombineerd met de ondernemende inzet van de mensen, maakte dat we nog sneller gingen groeien.’

Voor de komende drie jaar heeft Melis de groei in een duizend-dagenplanning geformuleerd. Een nieuwe huisvesting is daar een belangrijk onderdeel van. Momenteel overweegt Melis twee keuzes voor nieuwvestiging, waarbij het doel een vestiging is die al acht maal zo groot is als de huidige. Want zoveel groei wordt er verwacht.

Ettelijke tonnen

Die groei zal zich vanzelfsprekend ook naar het personeel vertalen, aldus Melis. ‘We gaan nog meer chauffeurs opleiden, zo’n zestig op jaarbasis, en we gaan meer mensen aannemen. We moeten wel, we hebben meer capaciteit nodig om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.’ De investeringen in ICT vormen de ruggengraat van het bedrijf, zegt de ondernemer. ‘Ik heb daar ettelijke tonnen in geïnvesteerd.’

Een ander onderdeel waarmee Melis zich zegt te kunnen onderscheiden van de concurrentie, is het gebruik van kooiapen; meeneemheftrucks. ‘Wij worden in de markt al de kooiaapspecialist genoemd. Daarmee bereik je dat je de bouwsector kunt bedienen. En dat is een groeimarkt. We rijden onder meer ontzettend veel zonnepanelen en warmtepompen. Binnen een etmaal bedienen we zo de Benelux. Die aanpak bezorgde ons ook een groeispurt.’

De eerste drie elektrische kooiapen zijn ook al in bezit genomen. ‘We willen klaar zijn voor de toekomst, ook op het gebied van het milieu.’ Zo zijn er al vijf lng-trucks die met Melis’ naam op de flanken rondrijden. Daarnaast is Melis bezig met een DKTI-aanvraag voor de eerste vol-elektrische truck.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding