‘Turbulente’ toename tarieven in Europees wegvervoer

nieuwe recordhoogten

De tarieven in het Europese vrachtvervoer over de weg hebben in het tweede kwartaal nieuwe recordhoogten bereikt, blijkt uit de Road Freight Rate Benchmark van brancheorganisatie IRU, onderzoeksbureau Transport Intelligence (TI) en transportplatform Upply. Het trio spreekt van ‘turbulente ontwikkelingen van de wegvrachtprijzen’.

Foto: ANP / Peter Hilz

De samenstellers presenteren voor het eerst sinds het bestaan van de index een onderscheid tussen spottarieven en contractprijzen. De spottarievenindex steeg naar 134 indexpunten, een toename van 11,8 punten vergeleken met het eerste kwartaal en 20,1 punten hoger dan Q2 van 2021.

De contracttarieven stegen naar een indexwaarde van 121 punten, een groei van 6,1 punten ten opzichte van Q1 en van 13,1 punten vergeleken met Q2 van vorig jaar. Zonder uitzondering kan volgens IRU/TI/Upply gesproken worden van ‘aller tijden-records’.

Tarieven

De tarieven in het wegvervoer vertonen inmiddels al twee jaar lang een stijgende lijn en Thomas Larrieu, ceo van Upply, spreekt bij de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers de verwachting uit dat de prijzen ook de komende maanden ‘op hoge niveaus zullen blijven’, al zou volgens hem ‘het luwen van de Europese vraag de opwaartse druk op de wegvervoertarieven moeten verminderen’.

‘Meerdere indicatoren wijzen op een afnemende vraag naar Europees goederenvervoer over de weg, met afnemende bedrijvigheid in alle grote economieën en inflatiecijfers die wegen op het consumenten- en ondernemersvertrouwen’, aldus de indexsamenstellers.

Daartegenover staan echter allerlei factoren die de prijzen hoog houden. De recordhoogten waarop de tarieven voorlopig zijn beland, bewijzen volgens Nathaniel Donaldson, economisch analist van TI, dat ‘het effect van de toenemende kosten in 2022 nu zeer evident is’. De index-berekenaars noemen de inflatie, sociale instabiliteit en de oorlog in Oekraïne als aanjagers van de ‘turbulente’ prijzenontwikkeling in het wegvervoer.

Dieselprijs

Zo ‘sprong’ de dieselprijs na de Russische invasie in Oekraïne met 69% omhoog vergeleken met het niveau van januari. Ook de chauffeurstekorten blijven de sector volgens IRU/TI/Upply parten spelen. Vooral de situatie in Duitsland is kritiek, stellen ze. Het tekort is er opgelopen tot tussen de 50.000 en 80.000 truckers, onder meer doordat veel Oekraïense chauffeurs zijn teruggegaan naar hun land om daar tegen de Russen te vechten.

Vincent Erard, directeur Corporate Services van IRU, stelt dat het aantal beschikbare chauffeurs Europa-breed tijdens de coronacrisis alleen maar verder is gedaald, onder meer doordat veel oudere truckers sneller dan verwacht met pensioen gingen. Hij verwacht dat de gevolgen van het chauffeurstekort ‘in de nabije toekomst waarschijnlijk gaan toenemen en de vrachtprijzen blijven beïnvloeden’. De maatregelen die zijn genomen om het vak van vrachtwagenchauffeur te promoten en aantrekkelijker te maken, zullen volgens Erard ‘cruciaal zijn voor de lange termijn’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Turbulente’ toename tarieven in Europees wegvervoer | NT

‘Turbulente’ toename tarieven in Europees wegvervoer

nieuwe recordhoogten

De tarieven in het Europese vrachtvervoer over de weg hebben in het tweede kwartaal nieuwe recordhoogten bereikt, blijkt uit de Road Freight Rate Benchmark van brancheorganisatie IRU, onderzoeksbureau Transport Intelligence (TI) en transportplatform Upply. Het trio spreekt van ‘turbulente ontwikkelingen van de wegvrachtprijzen’.

Foto: ANP / Peter Hilz

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen