Het project is in mei 2019 opgezet om de elektrificatie van de transportsector in stedelijke gebieden te versnellen. Elektrische auto’s hebben vanwege de zware accu’s een lager laadvermogen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Als de elektrische voertuigen dezelfde lading vervoeren als normaal, komen ze dus sneller aan 3500 kg, het maximale gewicht voor een B-rijbewijs. Dankzij de proefregeling kunnen chauffeurs met dit rijbewijs elektrische bestelauto’s met een GVW tot 4250 kg besturen.

Er gelden wel een paar voorwaarden om gebruik te maken van de regeling. De voertuigen mogen alleen in Nederland rijden en er mag geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Ook moet de bestuurder een aanvullende rijopleiding afleggen. Of deze voorwaarden ook voor de nieuwe regeling gaan gelden, is nog onduidelijk.

TLN geeft aan binnenkort te overleggen over het vervolgtraject. Het doel is om de huidige regeling om te zetten naar een structurele regeling. Volgens de ondernemersorganisatie is dat nodig om aan de doelstellingen van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) te kunnen voldoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement