Volgens cijfers van brancheorganisatie IRU voldoet slechts 3% van de ruim 300.000 Europese vrachtwagenparkings aan de EU-normen. Om daar iets aan te doen wil de EU inzetten op het verbeteren van de huidige parkeerplaatsen en moeten er ook nieuwe rustplaatsen bijkomen.

Naast dat de veiligheid op de parkeerplaatsen te wensen overlaat, is er ook al jaren een tekort. In 2018 waren er volgens IRU al 100.000 parkeerplekken te weinig in de EU. Het geld dat nu beschikbaar is voor de verbeteringen, komt van de Connecting Europe Facility (CEF).

Kritiek IRU

Brancheorganisatie IRU is blij met het geld, maar had graag minder strenge voorwaarden gezien. Volgens de brancheorganisatie kunnen de voorwaarden net als vorig jaar tot een minder effectieve besteding van het geld leiden.

‘Hoewel we de broodnodige financiële steun verwelkomen om te helpen bij het bouwen van nieuwe of het upgraden van bestaande parkeerplaatsen, moeten bepaalde criteria nauwkeurig worden herzien om het gebruik van de fondsen te maximaliseren’, zegt Raluca Marian, Advocacy Director van IRU.

Europees transportnetwerk

In sommige gevallen is een eigen bijdrage tot 80% nodig zijn om aanspraak te maken op subsidie. Dat maakt de projecten voor veel ontwikkelaars onaantrekkelijk.

De IRU vindt het ook problematisch dat de subsidies alleen beschikbaar zijn voor parkeerplaatsen die aan hoofdwegen van het Europese transportnetwerk (TEN-T) liggen. Aan projecten op parkings buiten dit netwerk kan wel subsidie worden toegekend, maar alleen als de hoofdwegen daar belang bij hebben. Veel parkeerplaatsen vallen daardoor buiten de boot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement