Vlot Logistics zet eerste elektrische LZV op de weg

DAF CF Electric

In Rotterdam is de eerste elektrische LZV van Nederland de weg op gegaan. Vlot Logistics gaat de extra lange combinatie met DAF CF Electric trekker voornamelijk inzetten voor containervervoer.

Elektrische LZV van Vlot Logistics
Foto: Cees van der Wal

‘Met de LZV-combinatie kunnen we drie 20-voets containers in een keer meenemen of een 40-voets en een 20-voets container en dat is weer een groot voordeel als het gaat om de transportbewegingen te beperken’, zegt Rokus Vlot, directeur van Vlot Logistics. Omdat de LZV een haakarm en kraan heeft, is de combinatie ook inzetbaar voor transport in de sectoren bouw en logistiek.

Vlot verwacht een actieradius van 200 tot 250 kilometer op een acculading. In Rotterdam beschikt Vlot Logistics over een eigen laadstation van 300 kW. Binnen een uur is het batterijpakket van de CF Electric daarmee naar 80% te laden. De benodigde stroom komt deels van zonnepanelen die op de daken van de vestigingen van Vlot Logistics liggen.

Subsidie

Vlot: ‘Voor dit project hebben we een bijdrage verkregen uit de subsidieregeling DKTI 3. Subsidie is overigens echt nog nodig om elektrisch transport op dit moment enigszins economisch haalbaar te maken.’

Vlot Logistics zet eerste elektrische LZV op de weg | NT

Vlot Logistics zet eerste elektrische LZV op de weg

DAF CF Electric

In Rotterdam is de eerste elektrische LZV van Nederland de weg op gegaan. Vlot Logistics gaat de extra lange combinatie met DAF CF Electric trekker voornamelijk inzetten voor containervervoer.

Elektrische LZV van Vlot Logistics
Foto: Cees van der Wal

‘Met de LZV-combinatie kunnen we drie 20-voets containers in een keer meenemen of een 40-voets en een 20-voets container en dat is weer een groot voordeel als het gaat om de transportbewegingen te beperken’, zegt Rokus Vlot, directeur van Vlot Logistics. Omdat de LZV een haakarm en kraan heeft, is de combinatie ook inzetbaar voor transport in de sectoren bouw en logistiek.

Vlot verwacht een actieradius van 200 tot 250 kilometer op een acculading. In Rotterdam beschikt Vlot Logistics over een eigen laadstation van 300 kW. Binnen een uur is het batterijpakket van de CF Electric daarmee naar 80% te laden. De benodigde stroom komt deels van zonnepanelen die op de daken van de vestigingen van Vlot Logistics liggen.

Subsidie

Vlot: ‘Voor dit project hebben we een bijdrage verkregen uit de subsidieregeling DKTI 3. Subsidie is overigens echt nog nodig om elektrisch transport op dit moment enigszins economisch haalbaar te maken.’