Geen Nikola meer, zero-emissietrucks Iveco straks onder eigen naam

eind dit jaar op de markt

Iveco gaat elektrische en waterstoftrucks onder eigen naam op de markt brengen. Het gaat om vrachtwagens die eerst in samenwerking met fabrikant Nikola gebouwd zouden worden. De Italiaanse truckbouwer wil de eerste exemplaren eind dit jaar opleveren.

Iveco HD BEV
Foto: Iveco

Iveco stapte in 2019 in de productie van batterij- en waterstofelektrische vrachtwagens via een joint-venture met de Amerikaanse truckfabrikant Nikola. De samenwerking tussen die twee stopte in mei dit jaar toen Iveco alle aandelen opkocht.

De vrachtwagens zouden aanvankelijk met een Nikola-logo de weg op gaan, maar worden nu omgedoopt tot Iveco HD BEV en HD FCEV. Beide trucks worden gebouwd op de productielocatie van Iveco in het Duitse Ulm.

Waterstofproject

De eerste elf exemplaren van de HD FCEV worden ontwikkeld in het kader van H2Haul, een waterstofproject gefinancierd door de Europese Unie. De vrachtwagens zijn bestemd voor verschillende transporteurs in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland, waaronder Blondel, Chabas en ID Logistics. Ze gaan distributie verzorgen voor onder meer Coca-Cola, BMW en supermarkt Coop.

De waterstoftruck heeft volgens Iveco een actieradius van zo’n 800 kilometer en kan in 20 minuten volgetankt worden. De batterij-elektrische HD BEV kan op een batterijlading 500 kilometer rijden. Het opladen van het batterijpakket tot 80% neemt ongeveer 90 minuten in beslag bij een vermogen van 350 kW.

Geen Nikola meer, zero-emissietrucks Iveco straks onder eigen naam | NT

Geen Nikola meer, zero-emissietrucks Iveco straks onder eigen naam

eind dit jaar op de markt

Iveco gaat elektrische en waterstoftrucks onder eigen naam op de markt brengen. Het gaat om vrachtwagens die eerst in samenwerking met fabrikant Nikola gebouwd zouden worden. De Italiaanse truckbouwer wil de eerste exemplaren eind dit jaar opleveren.

Iveco HD BEV
Foto: Iveco

Iveco stapte in 2019 in de productie van batterij- en waterstofelektrische vrachtwagens via een joint-venture met de Amerikaanse truckfabrikant Nikola. De samenwerking tussen die twee stopte in mei dit jaar toen Iveco alle aandelen opkocht.

De vrachtwagens zouden aanvankelijk met een Nikola-logo de weg op gaan, maar worden nu omgedoopt tot Iveco HD BEV en HD FCEV. Beide trucks worden gebouwd op de productielocatie van Iveco in het Duitse Ulm.

Waterstofproject

De eerste elf exemplaren van de HD FCEV worden ontwikkeld in het kader van H2Haul, een waterstofproject gefinancierd door de Europese Unie. De vrachtwagens zijn bestemd voor verschillende transporteurs in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland, waaronder Blondel, Chabas en ID Logistics. Ze gaan distributie verzorgen voor onder meer Coca-Cola, BMW en supermarkt Coop.

De waterstoftruck heeft volgens Iveco een actieradius van zo’n 800 kilometer en kan in 20 minuten volgetankt worden. De batterij-elektrische HD BEV kan op een batterijlading 500 kilometer rijden. Het opladen van het batterijpakket tot 80% neemt ongeveer 90 minuten in beslag bij een vermogen van 350 kW.