Die wekelijkse containerdienst met tien schepen van ongeveer 1.800 teu (waarvan twee van de Chileense partner CCNI) wordt vanaf februari beperkt tot een lijndienst tussen de westkust van Noord-Amerika en Centraal-Amerika. Door het trans-Atlantische stuk weg te knippen, kan Hamburg Süd de dienst voortzetten met vier schepen, waarvan CCNI er één zal leveren. Behalve Rotterdam verliezen ook Tilbury, Hamburg en Le Havre de aanlopen van de WAMS-dienst.

De trans-Atlantische capaciteit wordt echter niet beperkt, want in de Eurosal 2-loop die Hamburg Süd samen met Hapag-Lloyd en CMA CGM naar de westkust van Zuid-Amerika heeft, worden alle schepen van gemiddeld 1.900 teu vervangen door grotere eenheden van 3.500 teu.

Deze dienst verbindt vanaf februari Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Le Havre met Kingston, Cartagena, Manzanillo (Panama), Guayaquil, Callao en Paita. De nieuwe aanloop van Kingston gaat ten koste van die van Port of Spain en Willemstad, die op een alternatieve manier zullen worden bediend.

Hamburg Süd kan tussen Noord-Europa en de westkust van Noord-Amerika actief blijven via transshipment. De lading kan in Rotterdam of Antwerpen mee met de Eurosal-diensten naar Cartagena voor aansluiting met de ingekorte WAMS-dienst.

Die extra overslag impliceert extra behandelingskosten in de Colombiaanse hub, maar die wegen niet op tegen het feit dat er zes schepen van 1.800 teu minder nodig zijn. Bovendien worden de slotkosten van de Eurosal 2-dienst beperkt door de inzet van grotere tonnage.

De Eurosal 1-dienst tussen Noord-Europa en Centraal- en Zuid-Amerika wordt al langer met grotere schepen verzorgd. Het gaat om telkens vier eenheden van Hamburg Süd Hapag-Lloyd met een capaciteit van 3.600 tot 4.200 teu. Deze dienst verbindt Rotterdam, Hamburg, Tilbury en Antwerpen met Caucedo, Cartagena, Manzanillo (Panama), Callao en Valparaiso.

Hamburg Süd heeft straks ook de mogelijkheid de Europese lading van en naar Manzanillo (Mexico), Los Angeles, Oakland, Seattle, Vancouver en Portland in Cartagena over te slaan op een nieuwe elfdaagse MCPS Service.

Die dienst is een bestaande lijn van Hapag-Lloyd tussen het Middellandse Zeegebied en de westkust van Noord-Amerika waarvan de vloot wordt uitgebreid met extra schepen van 2.500 teu van zowel Hapag-Lloyd als zijn nieuwe partner Hamburg Süd. De MCPS-dienst vervangt een dienst tussen Zuid-Europa en Centraal-Amerika waarbij Hamburg Süd slots vulde op vier reeferschepen.