Eerder gaf de Transportcommissie van het Europees Parlement al haar zegen aan de inhoud van het Binnenvaartrapport.

Volgens Nagtegaal was de binnenvaartsector van de radar verdwenen in het transportdebat. Nu de parlementariërs zich achter de serie nieuwe plannen hebben geschaard, lijkt die tijd volgens haar voorbij. Nagtegaal zei eerder al tegen NT dat zij met behulp van het Binnenvaartrapport hoopt het ‘ondergeschoven kindje binnenvaart’ een boost te geven. ‘Zeker gezien de Europese ambitie voor de modal shift, waarbij meer transport van de weg naar spoor en binnenvaart moet, is zo’n boost nodig.’ Brussel wil in 2030 25% meer switch van de weg naar water of spoor zien. Nagtegaal is ambitieuzer en ‘zou in 2050 75% de slag willen zien maken.’

10 miljard euro

Om de vergroeningsslag te kunnen maken, is het van groot belang dat er voldoende financiële steun komt voor de binnenvaartschippers, vindt Nagtegaal. Ze roept daarom de Europese Commissie op om een Europees binnenvaartfonds te realiseren en de sector financieel te ondersteunen bij het verduurzamen én digitaliseren. De binnenvaartsector bestaat vooral uit zelfstandigen, kleine familiebedrijven en MKB’ers, aldus de VVD’er. ‘Dit zijn hardwerkende ondernemers die letterlijk en figuurlijk op hun pensioen varen. De Europese Commissie erkent het belang van voldoende financiële steun in het onlangs gepubliceerde actieprogramma voor de binnenvaart, NAIADES III.’ In dat programma waren al ideeën uit het Binnenvaartrapport overgenomen.

‘Het binnenvaartfonds zou moeten bestaan uit reservegelden die nog beschikbaar zijn, aangevuld met geld uit lidstaten. Dit kan dan geblend worden met fondsen die er op Europees niveau zijn, zoals structuurfondsen’, aldus Nagtegaal. Zo kunnen volgens haar schippers aanspraak maken op geld voor een schonere motor of voor een semi-autonoom schip. ‘Er is grofweg 10 miljard euro nodig. Uiteindelijk gaat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart onderzoek doen naar de daadwerkelijke kosten.’

Mix van brandstoffen

Het rapport omvat naast de plannen voor financiële steun ook een realistisch tijdspad voor verdere verduurzaming van de vloot, met inzet op verschillende alternatieve brandstoffen, waarbij rekening wordt gehouden met de diversiteit aan scheepstypen. Volgens Nagtegaal moeten er niet snel brandstoffen worden uitgesloten, maar moet er een mix ontstaan, zodat iedere schipper zelf kan bepalen op welke brandstof hij gaat varen. Het Binnenvaartrapport ligt nu bij de Europese Commissie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding