Skanerail mag weer, met trailers naar Zweden

Brand Stories

Sinds woensdag 20 april mag het weer: met trailers op de trein door Denemarken. Na bijna drie maanden kan Skanerail, de shuttle tussen Coevorden en Zweden, weer gaan rijden zoals het vorig jaar deed: met volle treinen, drie keer per week. En nu snel naar de vier keer per week, vertelt de oprichter van de dienst Henri Leemans.

Leemans, Skanerail
In deze editie van Brand Stories vertelt Skanerail zijn verhaal over de spoorverbinding met Zweden. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

In Coevorden, de meest noordoostelijke intermodale terminal van Nederland, vertrekt al sinds 2015 een trein naar de Scandinavische bestemming. Het begon met een enkele dienst, maar groeide snel uit naar een reguliere drieweekse shuttle. ‘Er gaat echt van alles naar Zweden, en de andere kant op’, vertelt de spoorman op zijn kantoor in Vriezenveen. ‘Denk bijvoorbeeld aan ketchup, hout of papier.’

Het aanbod was zo hoog, dat Skanerail in 2020 wilde opschalen. Per 1 april zou een vierde vertrek zijn gestart. Maar dit veranderde toen Denemarken op 27 januari een verbod afkondigde op trailers in pocketwagons, ofwel wagons van goederentreinen met een verlaagde laadvloer. Skanerail vervoert naast containers een groot aantal trailers naar Zweden, en om daar te komen, rijdt de trein door Denemarken.

Landelijk verbod

Het verbod op pocketwagons in Denemarken was een reactie op een veiligheidsincident op de Great Belt Bridge, een verbindingsstuk tussen twee Deense eilanden, in januari 2020. Een trailer was gaan schuiven in een pocketwagon. Aangezien het de tweede keer was dat dit op dezelfde brug gebeurde, besloten de Deense autoriteiten dat treinen met trailers de brug niet meer op mochten, totdat onderzoek naar de oorzaak was afgerond. Een week later gold dit voor heel Denemarken. Aanvankelijk zou het verbod twee weken duren, maar dit werd bijna drie maanden.

Voor het intermodale verkeer waren er alternatieve routes, maar die waren niet aantrekkelijk, vertelt Leemans. ‘Je kunt bijvoorbeeld via de haven van Lübeck, of via Gent. Daar moet de lading dan op een schip worden gezet. Maar dit brengt meer kosten met zich mee en langere transittijden. Bovendien zorgt de extra handeling in de haven voor schade.’

Vooral niet stoppen

De Skanerail moest blijven rijden, vertelt de spoorman. ‘We hebben ook veel containerlading, die nog wel door Denemarken mocht. Terugschalen was geen optie, we hadden hier lang naar toe gewerkt. We hebben daarom besloten de trein drie keer per week te laten rijden. Het gevolg was wel dat we veel lege plekken hadden. We hebben de afgelopen maanden gereden met treinen die slechts voor 85-90% gevuld waren.’

Dit heeft zeker zijn impact gehad op het bedrijf. Het verbod op trailers kostte Skanerail bijna 10.000 euro per week. In drie maanden tijd heeft het een verlies van 200.000 euro geleden. ‘We berekenen deze kosten uiteraard niet door aan de klant, dat is ons verlies.’ Maar wat Leemans een groter verlies vindt, is dat van het vertrouwen van de klant. ‘Het lijkt net of er altijd wel iets aan de hand is met het spoor, en dan vooral met Denemarken. En dat terwijl we juist ontzettend hard werken om de klanten te overtuigen van de voordelen van het spoor.’

Echte spoorman

Leemans is een spoorman in hart en nieren. Al in 2006 was hij bezig met de trein naar Zweden, die toen nog door Kombiverkehr werd getrokken. Hij vond het prachtig om te zien dat wat toen veelal over de weg ging, ook over het spoor kon, juist op de lange afstand. Hij begon het woord te verspreiden, voor het spoor te vechten. ‘Als je een verlader kunt overtuigen om over te stappen op het spoor, dat is pas kicken’, zegt hij vol enthousiasme.

Dat dit niet altijd even makkelijk gaat, is geen geheim. De modal shift van de weg naar het spoor is al jarenlang een moeizaam proces. Bedrijven blijven graag bij wat ze kennen, zegt Leemans. ‘En dat terwijl je veel meer massa mee kunt nemen op een trein dan op een vrachtwagen.’ Volgens Leemans is het spoor ook betrouwbaar. ‘Je levert je product af op een terminal, er zijn vaste vertrektijden. Wij zorgen dat het op de bestemming aankomt. Dit geeft heel veel rust. Tenminste, zo ervaar ik dat. ‘

‘Maar wat nog het belangrijkste is’, zo gaat hij verder, ‘is de verminderde CO2 uitstoot. Het spoor is vele malen milieuvriendelijker dan de weg. Daar gaat het om. Daar wil ik wel voor blijven vechten, hoeveel belemmeringen er ook zijn.’

Naar 4 keer per week

Met het nieuws dat de trailers weer de trein op mogen, krijgt de spoorman dan ook weer een beetje vertrouwen in het intermodale verkeer naar Scandinavië. Als alles goed gaat, zou het vierde vertrek nog voor de zomervakantie kunnen starten. ‘De volgende stap is naar vijf, en misschien zelfs zes vertrekken. Hier werken we al jaren naar toe. Het is een grote wens om dagelijks te rijden.’

Dit verhaal is aan u verteld door Skanerail.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Skanerail mag weer, met trailers naar Zweden | NT

Skanerail mag weer, met trailers naar Zweden

Brand Stories

Sinds woensdag 20 april mag het weer: met trailers op de trein door Denemarken. Na bijna drie maanden kan Skanerail, de shuttle tussen Coevorden en Zweden, weer gaan rijden zoals het vorig jaar deed: met volle treinen, drie keer per week. En nu snel naar de vier keer per week, vertelt de oprichter van de dienst Henri Leemans.

Leemans, Skanerail
In deze editie van Brand Stories vertelt Skanerail zijn verhaal over de spoorverbinding met Zweden. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

In Coevorden, de meest noordoostelijke intermodale terminal van Nederland, vertrekt al sinds 2015 een trein naar de Scandinavische bestemming. Het begon met een enkele dienst, maar groeide snel uit naar een reguliere drieweekse shuttle. ‘Er gaat echt van alles naar Zweden, en de andere kant op’, vertelt de spoorman op zijn kantoor in Vriezenveen. ‘Denk bijvoorbeeld aan ketchup, hout of papier.’

Het aanbod was zo hoog, dat Skanerail in 2020 wilde opschalen. Per 1 april zou een vierde vertrek zijn gestart. Maar dit veranderde toen Denemarken op 27 januari een verbod afkondigde op trailers in pocketwagons, ofwel wagons van goederentreinen met een verlaagde laadvloer. Skanerail vervoert naast containers een groot aantal trailers naar Zweden, en om daar te komen, rijdt de trein door Denemarken.

Landelijk verbod

Het verbod op pocketwagons in Denemarken was een reactie op een veiligheidsincident op de Great Belt Bridge, een verbindingsstuk tussen twee Deense eilanden, in januari 2020. Een trailer was gaan schuiven in een pocketwagon. Aangezien het de tweede keer was dat dit op dezelfde brug gebeurde, besloten de Deense autoriteiten dat treinen met trailers de brug niet meer op mochten, totdat onderzoek naar de oorzaak was afgerond. Een week later gold dit voor heel Denemarken. Aanvankelijk zou het verbod twee weken duren, maar dit werd bijna drie maanden.

Voor het intermodale verkeer waren er alternatieve routes, maar die waren niet aantrekkelijk, vertelt Leemans. ‘Je kunt bijvoorbeeld via de haven van Lübeck, of via Gent. Daar moet de lading dan op een schip worden gezet. Maar dit brengt meer kosten met zich mee en langere transittijden. Bovendien zorgt de extra handeling in de haven voor schade.’

Vooral niet stoppen

De Skanerail moest blijven rijden, vertelt de spoorman. ‘We hebben ook veel containerlading, die nog wel door Denemarken mocht. Terugschalen was geen optie, we hadden hier lang naar toe gewerkt. We hebben daarom besloten de trein drie keer per week te laten rijden. Het gevolg was wel dat we veel lege plekken hadden. We hebben de afgelopen maanden gereden met treinen die slechts voor 85-90% gevuld waren.’

Dit heeft zeker zijn impact gehad op het bedrijf. Het verbod op trailers kostte Skanerail bijna 10.000 euro per week. In drie maanden tijd heeft het een verlies van 200.000 euro geleden. ‘We berekenen deze kosten uiteraard niet door aan de klant, dat is ons verlies.’ Maar wat Leemans een groter verlies vindt, is dat van het vertrouwen van de klant. ‘Het lijkt net of er altijd wel iets aan de hand is met het spoor, en dan vooral met Denemarken. En dat terwijl we juist ontzettend hard werken om de klanten te overtuigen van de voordelen van het spoor.’

Echte spoorman

Leemans is een spoorman in hart en nieren. Al in 2006 was hij bezig met de trein naar Zweden, die toen nog door Kombiverkehr werd getrokken. Hij vond het prachtig om te zien dat wat toen veelal over de weg ging, ook over het spoor kon, juist op de lange afstand. Hij begon het woord te verspreiden, voor het spoor te vechten. ‘Als je een verlader kunt overtuigen om over te stappen op het spoor, dat is pas kicken’, zegt hij vol enthousiasme.

Dat dit niet altijd even makkelijk gaat, is geen geheim. De modal shift van de weg naar het spoor is al jarenlang een moeizaam proces. Bedrijven blijven graag bij wat ze kennen, zegt Leemans. ‘En dat terwijl je veel meer massa mee kunt nemen op een trein dan op een vrachtwagen.’ Volgens Leemans is het spoor ook betrouwbaar. ‘Je levert je product af op een terminal, er zijn vaste vertrektijden. Wij zorgen dat het op de bestemming aankomt. Dit geeft heel veel rust. Tenminste, zo ervaar ik dat. ‘

‘Maar wat nog het belangrijkste is’, zo gaat hij verder, ‘is de verminderde CO2 uitstoot. Het spoor is vele malen milieuvriendelijker dan de weg. Daar gaat het om. Daar wil ik wel voor blijven vechten, hoeveel belemmeringen er ook zijn.’

Naar 4 keer per week

Met het nieuws dat de trailers weer de trein op mogen, krijgt de spoorman dan ook weer een beetje vertrouwen in het intermodale verkeer naar Scandinavië. Als alles goed gaat, zou het vierde vertrek nog voor de zomervakantie kunnen starten. ‘De volgende stap is naar vijf, en misschien zelfs zes vertrekken. Hier werken we al jaren naar toe. Het is een grote wens om dagelijks te rijden.’

Dit verhaal is aan u verteld door Skanerail.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.