STL: ‘Arbeidsmarktontwikkelingen vragen om wendbaar personeelsbeleid’

BRAND STORIES

De arbeidsmarkt in de sector transport- en logistiek is krap. De laatste cijfers geven aan dat er op dit moment zo’n 9.000 vacatures zijn voor vrachtwagenchauffeurs. En ruim 16.000 vacatures voor logistiek medewerkers. En dat blijft zo de komende jaren. Hoe speel je daar als bedrijf op in? Dat kan bijvoorbeeld door het meer benutten van het potentieel van je bestaande mensen. Daarmee behoud je je goede mensen en word je ook aantrekkelijker voor nieuwe mensen en zij-instromers.

Foto: STL
In deze editie van Brand Stories vertelt het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) hoe je als werkgever wendbaar kunt inspelen op de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Van vandaag. En morgen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Belangrijke oorzaken van de krappe arbeidsmarkt zijn een groeiende economie, in combinatie met toenemende vergrijzing en steeds minder jongeren’, aldus Lisette van Herk. Sinds 1 september zit zij achter het stuur van STL, als nieuwe directeur. Met een vader als vrachtwagenchauffeur zit transport en logistiek in haar roots. Regelmatig reed ze vroeger al mee op de vrachtwagen van haar vader, en kreeg ze de trots en passie voor deze sector met de spreekwoordelijke paplepel mee. Een dynamische sector die de economie draaiende houdt. Een sector die ertoe doet.

Wendbaar zijn

‘Zonder mensen staat alles stil. De wereld verandert voortdurend. Het is belangrijk dat je als bedrijf wendbaar en onderscheidend bent en blijft. En dat werknemers mee kunnen bewegen met veranderingen in de sector, door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen.’ En dat is precies wat ook haar collega’s bij STL al jaren met heel veel plezier doen voor bedrijven, gaat ze verder.

‘Doordat we de sector kennen en de arbeidsmarkt, kunnen we echt impact maken. Dat trok me ook aan in deze nieuwe job. Wat we allemaal kunnen betekenen voor ondernemers wil ik graag onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld de rol van onze sectoradviseurs. Zij zijn een vertrouwd klankbord voor logistieke en transportondernemers en adviseren hoe personeelsbeleid kan bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Ze kijken met je mee, ze denken met je mee en op basis van uitgebreide marktkennis kunnen ze adviseren over oplossingen.’

Gepokt en gemazeld

Ze noemt meteen enkele voorbeelden: ‘Zit je bijvoorbeeld met personeelstekorten, of met een te hoog verzuimpercentage, maak je je zorgen over de vergrijzing van je personeelsbestand, wil je weten of er subsidies zijn voor opleidingen en her- of bijscholingen, spar dan eens met een van onze sectoradviseurs. Die zijn allemaal gepokt en gemazeld in de logistieke wereld en weten van wanten. Ze kennen de mogelijkheden, ze weten waar de kansen liggen. Daarbij kunnen ze snel schakelen met de specialisten bij STL op het gebied van duurzame inzetbaarheid, loopbaancoaching, veilig en gezond werken, verzuimpreventie, BBL-trajecten enzovoorts. Ook is er een vacaturebank met interessante kandidaten en beschikken de adviseurs over actuele kennis van arbeidsmarktontwikkelingen. Voor SOOB-bedrijven in de sector bieden we onze dienstverlening overigens kosteloos aan.’

Ondernemers kunnen elkaar ook inspireren met hun ervaringen – waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Regelmatig zetten de sectoradviseurs daarom netwerkbijeenkomsten op met ondernemers in de logistiek en transport over onderwerpen als voorkomen van uitstroom, generatiemanagement, de impact van technologische ontwikkelingen, sociale innovatie, verzuimpreventie. Ook zijn er banenmarkten met potentiële zij-instromers. Van Herk: ‘We merken dat ondernemers dat zeer waarderen. De ervaring van de een is een leermoment voor de ander, en andersom. Ook zo kom je verder.’

Meer werkplezier

De adviseurs van STL komen jaarlijks bij honderden bedrijven over de vloer. En ze kunnen bijvoorbeeld met een compacte inzetbaarheidsscan al snel een scherpe analyse maken van de uitdagingen binnen een bedrijf, maar ook helpen bij de aanpak ervan.

Van Herk: ‘Als je op de behoeftes van de mensen let, en kijkt waar hun kansen liggen, ga je opeens mogelijkheden zien. Dan kun je je mensen beter gaan inzetten, het plezier in het werk wordt vergroot en het ziekteverzuim daalt. En, wat minstens zo belangrijk is: je ziet hoe je je mensen binnen kunt houden. Het is lastig om nieuwe mensen te werven in deze krappe arbeidsmarkt. Daarom is het inzetten op het behoud van je mensen prioriteit nummer één, vinden wij. En als we de reacties optekenen van de bedrijven die we zo de afgelopen jaren geholpen hebben, werkt dat ook. Op die manier draag je ook bij aan het vergroten van je winst.’

Samen voor beweging zorgen

STL is een onafhankelijke organisatie opgericht door en vóór de sector om te zorgen voor méér instroom en minder uitstroom. Van Herk: ‘Juist die onafhankelijke positie maakt dat we objectief advies en begeleiding kunnen geven. We helpen ondernemers en de mensen die er werken om in beweging te komen en helpen ze op weg. Zodat mensen met plezier aan het werk gaan en blijven. Extra belangrijk in deze tijd, want in de komende jaren heeft de sector aan uitdagingen geen gebrek. Mijn oproep: maak eens een afspraak om te bespreken hoe jouw bedrijf wendbaar blijft. We spreken je graag!’

Dit verhaal is aan u verteld door STL.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

STL: ‘Arbeidsmarktontwikkelingen vragen om wendbaar personeelsbeleid’ | NT

STL: ‘Arbeidsmarktontwikkelingen vragen om wendbaar personeelsbeleid’

BRAND STORIES

De arbeidsmarkt in de sector transport- en logistiek is krap. De laatste cijfers geven aan dat er op dit moment zo’n 9.000 vacatures zijn voor vrachtwagenchauffeurs. En ruim 16.000 vacatures voor logistiek medewerkers. En dat blijft zo de komende jaren. Hoe speel je daar als bedrijf op in? Dat kan bijvoorbeeld door het meer benutten van het potentieel van je bestaande mensen. Daarmee behoud je je goede mensen en word je ook aantrekkelijker voor nieuwe mensen en zij-instromers.

Foto: STL
In deze editie van Brand Stories vertelt het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) hoe je als werkgever wendbaar kunt inspelen op de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Van vandaag. En morgen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Belangrijke oorzaken van de krappe arbeidsmarkt zijn een groeiende economie, in combinatie met toenemende vergrijzing en steeds minder jongeren’, aldus Lisette van Herk. Sinds 1 september zit zij achter het stuur van STL, als nieuwe directeur. Met een vader als vrachtwagenchauffeur zit transport en logistiek in haar roots. Regelmatig reed ze vroeger al mee op de vrachtwagen van haar vader, en kreeg ze de trots en passie voor deze sector met de spreekwoordelijke paplepel mee. Een dynamische sector die de economie draaiende houdt. Een sector die ertoe doet.

Wendbaar zijn

‘Zonder mensen staat alles stil. De wereld verandert voortdurend. Het is belangrijk dat je als bedrijf wendbaar en onderscheidend bent en blijft. En dat werknemers mee kunnen bewegen met veranderingen in de sector, door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen.’ En dat is precies wat ook haar collega’s bij STL al jaren met heel veel plezier doen voor bedrijven, gaat ze verder.

‘Doordat we de sector kennen en de arbeidsmarkt, kunnen we echt impact maken. Dat trok me ook aan in deze nieuwe job. Wat we allemaal kunnen betekenen voor ondernemers wil ik graag onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld de rol van onze sectoradviseurs. Zij zijn een vertrouwd klankbord voor logistieke en transportondernemers en adviseren hoe personeelsbeleid kan bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Ze kijken met je mee, ze denken met je mee en op basis van uitgebreide marktkennis kunnen ze adviseren over oplossingen.’

Gepokt en gemazeld

Ze noemt meteen enkele voorbeelden: ‘Zit je bijvoorbeeld met personeelstekorten, of met een te hoog verzuimpercentage, maak je je zorgen over de vergrijzing van je personeelsbestand, wil je weten of er subsidies zijn voor opleidingen en her- of bijscholingen, spar dan eens met een van onze sectoradviseurs. Die zijn allemaal gepokt en gemazeld in de logistieke wereld en weten van wanten. Ze kennen de mogelijkheden, ze weten waar de kansen liggen. Daarbij kunnen ze snel schakelen met de specialisten bij STL op het gebied van duurzame inzetbaarheid, loopbaancoaching, veilig en gezond werken, verzuimpreventie, BBL-trajecten enzovoorts. Ook is er een vacaturebank met interessante kandidaten en beschikken de adviseurs over actuele kennis van arbeidsmarktontwikkelingen. Voor SOOB-bedrijven in de sector bieden we onze dienstverlening overigens kosteloos aan.’

Ondernemers kunnen elkaar ook inspireren met hun ervaringen – waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Regelmatig zetten de sectoradviseurs daarom netwerkbijeenkomsten op met ondernemers in de logistiek en transport over onderwerpen als voorkomen van uitstroom, generatiemanagement, de impact van technologische ontwikkelingen, sociale innovatie, verzuimpreventie. Ook zijn er banenmarkten met potentiële zij-instromers. Van Herk: ‘We merken dat ondernemers dat zeer waarderen. De ervaring van de een is een leermoment voor de ander, en andersom. Ook zo kom je verder.’

Meer werkplezier

De adviseurs van STL komen jaarlijks bij honderden bedrijven over de vloer. En ze kunnen bijvoorbeeld met een compacte inzetbaarheidsscan al snel een scherpe analyse maken van de uitdagingen binnen een bedrijf, maar ook helpen bij de aanpak ervan.

Van Herk: ‘Als je op de behoeftes van de mensen let, en kijkt waar hun kansen liggen, ga je opeens mogelijkheden zien. Dan kun je je mensen beter gaan inzetten, het plezier in het werk wordt vergroot en het ziekteverzuim daalt. En, wat minstens zo belangrijk is: je ziet hoe je je mensen binnen kunt houden. Het is lastig om nieuwe mensen te werven in deze krappe arbeidsmarkt. Daarom is het inzetten op het behoud van je mensen prioriteit nummer één, vinden wij. En als we de reacties optekenen van de bedrijven die we zo de afgelopen jaren geholpen hebben, werkt dat ook. Op die manier draag je ook bij aan het vergroten van je winst.’

Samen voor beweging zorgen

STL is een onafhankelijke organisatie opgericht door en vóór de sector om te zorgen voor méér instroom en minder uitstroom. Van Herk: ‘Juist die onafhankelijke positie maakt dat we objectief advies en begeleiding kunnen geven. We helpen ondernemers en de mensen die er werken om in beweging te komen en helpen ze op weg. Zodat mensen met plezier aan het werk gaan en blijven. Extra belangrijk in deze tijd, want in de komende jaren heeft de sector aan uitdagingen geen gebrek. Mijn oproep: maak eens een afspraak om te bespreken hoe jouw bedrijf wendbaar blijft. We spreken je graag!’

Dit verhaal is aan u verteld door STL.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.