De opkomst van digitale toeleveringsketens in de modebranche

Brand Stories

Ook de modebranche is niet immuun voor de enorme veranderingen in onze wereld. Uitdagingen zoals de Covid-19 pandemie, het huidige conflict in Oekraïne en de snel gestegen inflatie hebben allemaal hun sporen achtergelaten. Uit onderzoek blijkt dat bijna een derde van de toonaangevende planners in de retailsector het gevoel heeft dat ze niet goed zijn voorbereid op nog een aanzienlijke verstoring van de toeleveringsketen. Dit benadrukt de noodzaak van een digitale transformatie van processen in de toeleveringsketen.

Foto: Aleksandra Suzi / Shutterstock.com
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over het belang van een efficiënte organisatie van de supply chain. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Wereldwijde modemerken voelen nog steeds de naschokken van de pandemie zoals torenhoge inflatie, tekort aan grondstoffen, volatiele vraag en sterk schommelende voorraden. Kosten blijven stijgen in plaats van te normaliseren. Dit wijst op het onweerlegbare feit dat wereldwijde toeleveringsketens onomkeerbare veranderingen hebben ondergaan. Zichtbaarheid binnen toeleveringsketens is nu van cruciaal belang. Technologie biedt modebedrijven oplossingen waarmee ze snel kunnen reageren op verstoringen en een schommelende vraag.

Transformatie

Traditionele toeleveringsketens binnen modehuizen kunnen ontaarden in complexe, gescheiden systemen voor inkoop, productie en logistiek. Een dergelijke scheiding is nog wel beheersbaar in voorspelbare situaties, maar bij onverwachte crises raakt het systeem ontwricht. De opkomst van op technologie gebaseerde toeleveringsketens biedt echter een mogelijkheid voor transformatie. Met technologieën die de diverse partijen in de toeleveringsketens met elkaar verbinden, kunnen bedrijven flexibeler en efficiënter met verstoringen omgaan. Deze op technologie gebaseerde samenwerking biedt besluitvormers realtime inzichten en essentiële informatie precies wanneer die nodig zijn. Tijdens een crisis en in zeer concurrerende markten zorgt dit voor een strategisch voordeel door proactief beheer.

‘Bijvoorbeeld tijdens de Covid-19 pandemie konden modebedrijven waarmee Flexport nauw samenwerkt, met behulp van een digitaal dashboard beoordelen voor inkoopkanalen en knelpunten en vertragingen vaststellen. Tegelijkertijd kon de productiedynamiek in de gaten worden gehouden om mogelijke verstoringen te voorspellen en preventieve maatregelen te nemen’, zegt Jaap de Mots, General Manager van expediteur Flexport.

Qua logistiek zouden bedrijven routes realtime kunnen volgen en optimaliseren door direct op vervoersbeperkingen in te spelen. Dit leidt tot een veerkrachtigere supply chain omdat snel geïnformeerde beslissingen mogelijk zijn. Hij voegt toe: ‘Dankzij geavanceerde machine learning en voorspellende analyses kunnen onze klanten diverse scenario’s plannen en managers helpen met inzicht in mogelijke resultaten en het nemen van meer strategische beslissingen.’

Digitale toeleveringsketen

Het online modemerk NA-KD is een een goed voorbeeld van een modemerk met een digitale toeleveringsketen. Het bedrijf is erin geslaagd om effectief om te gaan met de complexiteiten van een groeiend wereldwijd leveranciersnetwerk en met de constante druk om te voldoen aan de eisen en verwachtingen van klanten voor snelle levering.

In een snel veranderende modewereld is het van cruciaal belang om snel en intelligent te kunnen reageren op onvoorziene gebeurtenissen en een schommelende vraag. Het gebruik van digitale strategieën is een belangrijke stap naar een meer duurzame modebranche. Daarmee kunnen modehuizen hun milieu-effecten nauwlettend monitoren en belangrijke veranderingen aanbrengen voor een ‘meer groene’ bedrijfsvoering, iets dat hedendaagse consumenten waarderen. Digitale logistieke netwerken versterken duurzame bedrijfsactiviteiten en stimuleren betere samenwerking en transparantie in de hele toeleveringsketen. Wanneer iedereen één platform gebruikt, worden inefficiencies verminderd en de samenwerking verbeterd. Dit ecosysteem stelt duurzaamheid voorop, zodat de modebranche toekomstige uitdagingen beter kan aangaan en aan de steeds veranderende marktvraag kan voldoen.

“Hoewel dit misschien klinkt als een enorme onderneming, is het verrassend eenvoudig voor mode- en kledingmerken waarmee we werken om een digitale strategie op te stellen en te implementeren; het is daarbij belangrijk om te werken met partners die dit al hebben gedaan in de modebranche en over gebruiksvriendelijke tools beschikken”, aldus De Mots.

Pionier

Flexport is een pionier bij deze transformatie. Ze gebruiken geavanceerde technologie voor bedrijven van verschillende grootte. En ze spelen een cruciale rol bij het creëren van flexibele toeleveringsketens die noodzakelijk zijn voor dynamische sectoren zoals de modebranche. Omdat de modesector zich constant moet aanpassen aan wisselende trends, schommelende vraag en steeds veranderend consumentengedrag, biedt het digitale platform van Flexport belangrijke inzichten door data-analyses. Daardoor kunnen retailers hun bedrijfsvoering optimaliseren, mogelijke risico’s beheersen en op data gebaseerde beslissingen nemen. De veerkracht en flexibiliteit die Flexport biedt, leidt tot concurrentievoordeel in een onvoorspelbare markt.

Nu we de pandemie achter ons laten, zal het landschap voor bedrijven ongetwijfeld blijven veranderen. Hoewel de crisis die de pandemie veroorzaakte een wake-upcall was voor de modebranche, heeft het ook het belang onderstreept van digitale transformatie voor de omgang met verstoringen. Het is hoog tijd voor modehuizen om digitale toeleveringsketens volledig te omarmen. Dit is nu een cruciale operationele noodzaak en een strategische tool voor meer flexibiliteit en duurzame groei.

Ontdek Flexport nu.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

De opkomst van digitale toeleveringsketens in de modebranche | NT

De opkomst van digitale toeleveringsketens in de modebranche

Brand Stories

Ook de modebranche is niet immuun voor de enorme veranderingen in onze wereld. Uitdagingen zoals de Covid-19 pandemie, het huidige conflict in Oekraïne en de snel gestegen inflatie hebben allemaal hun sporen achtergelaten. Uit onderzoek blijkt dat bijna een derde van de toonaangevende planners in de retailsector het gevoel heeft dat ze niet goed zijn voorbereid op nog een aanzienlijke verstoring van de toeleveringsketen. Dit benadrukt de noodzaak van een digitale transformatie van processen in de toeleveringsketen.

Foto: Aleksandra Suzi / Shutterstock.com
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over het belang van een efficiënte organisatie van de supply chain. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Wereldwijde modemerken voelen nog steeds de naschokken van de pandemie zoals torenhoge inflatie, tekort aan grondstoffen, volatiele vraag en sterk schommelende voorraden. Kosten blijven stijgen in plaats van te normaliseren. Dit wijst op het onweerlegbare feit dat wereldwijde toeleveringsketens onomkeerbare veranderingen hebben ondergaan. Zichtbaarheid binnen toeleveringsketens is nu van cruciaal belang. Technologie biedt modebedrijven oplossingen waarmee ze snel kunnen reageren op verstoringen en een schommelende vraag.

Transformatie

Traditionele toeleveringsketens binnen modehuizen kunnen ontaarden in complexe, gescheiden systemen voor inkoop, productie en logistiek. Een dergelijke scheiding is nog wel beheersbaar in voorspelbare situaties, maar bij onverwachte crises raakt het systeem ontwricht. De opkomst van op technologie gebaseerde toeleveringsketens biedt echter een mogelijkheid voor transformatie. Met technologieën die de diverse partijen in de toeleveringsketens met elkaar verbinden, kunnen bedrijven flexibeler en efficiënter met verstoringen omgaan. Deze op technologie gebaseerde samenwerking biedt besluitvormers realtime inzichten en essentiële informatie precies wanneer die nodig zijn. Tijdens een crisis en in zeer concurrerende markten zorgt dit voor een strategisch voordeel door proactief beheer.

‘Bijvoorbeeld tijdens de Covid-19 pandemie konden modebedrijven waarmee Flexport nauw samenwerkt, met behulp van een digitaal dashboard beoordelen voor inkoopkanalen en knelpunten en vertragingen vaststellen. Tegelijkertijd kon de productiedynamiek in de gaten worden gehouden om mogelijke verstoringen te voorspellen en preventieve maatregelen te nemen’, zegt Jaap de Mots, General Manager van expediteur Flexport.

Qua logistiek zouden bedrijven routes realtime kunnen volgen en optimaliseren door direct op vervoersbeperkingen in te spelen. Dit leidt tot een veerkrachtigere supply chain omdat snel geïnformeerde beslissingen mogelijk zijn. Hij voegt toe: ‘Dankzij geavanceerde machine learning en voorspellende analyses kunnen onze klanten diverse scenario’s plannen en managers helpen met inzicht in mogelijke resultaten en het nemen van meer strategische beslissingen.’

Digitale toeleveringsketen

Het online modemerk NA-KD is een een goed voorbeeld van een modemerk met een digitale toeleveringsketen. Het bedrijf is erin geslaagd om effectief om te gaan met de complexiteiten van een groeiend wereldwijd leveranciersnetwerk en met de constante druk om te voldoen aan de eisen en verwachtingen van klanten voor snelle levering.

In een snel veranderende modewereld is het van cruciaal belang om snel en intelligent te kunnen reageren op onvoorziene gebeurtenissen en een schommelende vraag. Het gebruik van digitale strategieën is een belangrijke stap naar een meer duurzame modebranche. Daarmee kunnen modehuizen hun milieu-effecten nauwlettend monitoren en belangrijke veranderingen aanbrengen voor een ‘meer groene’ bedrijfsvoering, iets dat hedendaagse consumenten waarderen. Digitale logistieke netwerken versterken duurzame bedrijfsactiviteiten en stimuleren betere samenwerking en transparantie in de hele toeleveringsketen. Wanneer iedereen één platform gebruikt, worden inefficiencies verminderd en de samenwerking verbeterd. Dit ecosysteem stelt duurzaamheid voorop, zodat de modebranche toekomstige uitdagingen beter kan aangaan en aan de steeds veranderende marktvraag kan voldoen.

“Hoewel dit misschien klinkt als een enorme onderneming, is het verrassend eenvoudig voor mode- en kledingmerken waarmee we werken om een digitale strategie op te stellen en te implementeren; het is daarbij belangrijk om te werken met partners die dit al hebben gedaan in de modebranche en over gebruiksvriendelijke tools beschikken”, aldus De Mots.

Pionier

Flexport is een pionier bij deze transformatie. Ze gebruiken geavanceerde technologie voor bedrijven van verschillende grootte. En ze spelen een cruciale rol bij het creëren van flexibele toeleveringsketens die noodzakelijk zijn voor dynamische sectoren zoals de modebranche. Omdat de modesector zich constant moet aanpassen aan wisselende trends, schommelende vraag en steeds veranderend consumentengedrag, biedt het digitale platform van Flexport belangrijke inzichten door data-analyses. Daardoor kunnen retailers hun bedrijfsvoering optimaliseren, mogelijke risico’s beheersen en op data gebaseerde beslissingen nemen. De veerkracht en flexibiliteit die Flexport biedt, leidt tot concurrentievoordeel in een onvoorspelbare markt.

Nu we de pandemie achter ons laten, zal het landschap voor bedrijven ongetwijfeld blijven veranderen. Hoewel de crisis die de pandemie veroorzaakte een wake-upcall was voor de modebranche, heeft het ook het belang onderstreept van digitale transformatie voor de omgang met verstoringen. Het is hoog tijd voor modehuizen om digitale toeleveringsketens volledig te omarmen. Dit is nu een cruciale operationele noodzaak en een strategische tool voor meer flexibiliteit en duurzame groei.

Ontdek Flexport nu.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.