‘Verladers en vervoerders hebben elkaar nodig voor zero-emissie’

Brand Story

Sinds zij in 2021 de eerste 50-tons e-truck op de weg zetten, gelden transportbedrijven BREYTNER en H.N. Post & Zonen als pioniers in zwaar zero-emissietransport. Inmiddels is de elektrische vloot gegroeid naar twintig trucks, en dat aantal neemt ook komend jaar verder toe. ‘De druk op bedrijven om hun vervoer te verduurzamen, neemt toe’, zegt Marie-Jose Baartmans van BREYTNER. ‘Dat is een groot verandertraject, waarvoor samenwerking een noodzakelijke voorwaarde is.’

BREYTNER en H.N. Post & Zonen gelden als pioniers in zwaar zero-emissietransport, met Dé Post (links) en Marie-José Baartmans (vierde van links). Foto: BREYTNER
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Volgens Baartmans is de manier waarop klanten naar transport kijken definitief aan het veranderen door de opkomst van zero-emissievervoer. ‘De investeringen voor e-trucks en laadinfrastructuur zijn hoog, waardoor verladers, vervoerders en eindklanten elkaar nodig hebben om een goed concept op te zetten. Iedereen is erbij gebaat om daar een samenwerking voor de lange termijn aan te koppelen.’

BREYTNER en H.N. Post & Zonen werken voor het elektrische vervoer samen in een joint venture, waarin BREYTNER in de eerste plaats klanten helpt een business case en laadstrategie op te zetten. H.N. Post & Zonen verzorgt vervolgens de planning en de bezetting van de vrachtwagens.

De samenwerking is ooit tot stand gekomen via een gezamenlijke klant, vertelt directeur Dé Post van het gelijknamige familiebedrijf. Post had de ambitie om te verduurzamen, terwijl BREYTNER de eerste stappen al in 2016 had gezet. ‘We zagen een kans om kennis en risico’s te delen en van daaruit door te groeien. Inmiddels hebben we meer dan 1 miljoen elektrische kilometers gereden. We zijn samen echte koplopers.’

Intrinsieke motivatie

Klanten van de combinatie zijn onder meer sapfabrikant Innocent, straatstenenproducent Struyk Verwo Infra en chemiebedrijf Cabot. Via transportplatform Sennder maakt ook een fors aantal andere grote verladers gebruik van de diensten van BREYTNER en HN Post & Zonen. Volgens Baartmans hebben klanten van het bedrijf veelal een intrinsieke motivatie om hun vervoer uitstootvrij in te richten. ‘We komen vaak binnen via de board of de directeur duurzaamheid in plaats van een inkoopafdeling. We zien dat zero-emissie transportprojecten die bij de klant in het gehele bedrijf gedragen worden, het meest succesvol zijn.’

‘Er gaat echt iets wezenlijks veranderen in de logistiek’, zegt Baartmans. ‘Onze boodschap is: start daar vandaag mee. Steek niet je kop in het zand door te denken dat vervoerders het allemaal wel alleen zullen regelen. Er zijn heel veel transporten die relatief gemakkelijk elektrisch uitgevoerd kunnen worden. Zo zie ik nog weinig beweging in de Rotterdamse haven, terwijl daar heel veel korte vrachtwagenbewegingen zijn. De haven verdient een mooi e-truckproject.’

Dit verhaal is aan u verteld door BREYTNER en H.N. Post & Zonen.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Verladers en vervoerders hebben elkaar nodig voor zero-emissie’ | NT

‘Verladers en vervoerders hebben elkaar nodig voor zero-emissie’

Brand Story

Sinds zij in 2021 de eerste 50-tons e-truck op de weg zetten, gelden transportbedrijven BREYTNER en H.N. Post & Zonen als pioniers in zwaar zero-emissietransport. Inmiddels is de elektrische vloot gegroeid naar twintig trucks, en dat aantal neemt ook komend jaar verder toe. ‘De druk op bedrijven om hun vervoer te verduurzamen, neemt toe’, zegt Marie-Jose Baartmans van BREYTNER. ‘Dat is een groot verandertraject, waarvoor samenwerking een noodzakelijke voorwaarde is.’

BREYTNER en H.N. Post & Zonen gelden als pioniers in zwaar zero-emissietransport, met Dé Post (links) en Marie-José Baartmans (vierde van links). Foto: BREYTNER
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Volgens Baartmans is de manier waarop klanten naar transport kijken definitief aan het veranderen door de opkomst van zero-emissievervoer. ‘De investeringen voor e-trucks en laadinfrastructuur zijn hoog, waardoor verladers, vervoerders en eindklanten elkaar nodig hebben om een goed concept op te zetten. Iedereen is erbij gebaat om daar een samenwerking voor de lange termijn aan te koppelen.’

BREYTNER en H.N. Post & Zonen werken voor het elektrische vervoer samen in een joint venture, waarin BREYTNER in de eerste plaats klanten helpt een business case en laadstrategie op te zetten. H.N. Post & Zonen verzorgt vervolgens de planning en de bezetting van de vrachtwagens.

De samenwerking is ooit tot stand gekomen via een gezamenlijke klant, vertelt directeur Dé Post van het gelijknamige familiebedrijf. Post had de ambitie om te verduurzamen, terwijl BREYTNER de eerste stappen al in 2016 had gezet. ‘We zagen een kans om kennis en risico’s te delen en van daaruit door te groeien. Inmiddels hebben we meer dan 1 miljoen elektrische kilometers gereden. We zijn samen echte koplopers.’

Intrinsieke motivatie

Klanten van de combinatie zijn onder meer sapfabrikant Innocent, straatstenenproducent Struyk Verwo Infra en chemiebedrijf Cabot. Via transportplatform Sennder maakt ook een fors aantal andere grote verladers gebruik van de diensten van BREYTNER en HN Post & Zonen. Volgens Baartmans hebben klanten van het bedrijf veelal een intrinsieke motivatie om hun vervoer uitstootvrij in te richten. ‘We komen vaak binnen via de board of de directeur duurzaamheid in plaats van een inkoopafdeling. We zien dat zero-emissie transportprojecten die bij de klant in het gehele bedrijf gedragen worden, het meest succesvol zijn.’

‘Er gaat echt iets wezenlijks veranderen in de logistiek’, zegt Baartmans. ‘Onze boodschap is: start daar vandaag mee. Steek niet je kop in het zand door te denken dat vervoerders het allemaal wel alleen zullen regelen. Er zijn heel veel transporten die relatief gemakkelijk elektrisch uitgevoerd kunnen worden. Zo zie ik nog weinig beweging in de Rotterdamse haven, terwijl daar heel veel korte vrachtwagenbewegingen zijn. De haven verdient een mooi e-truckproject.’

Dit verhaal is aan u verteld door BREYTNER en H.N. Post & Zonen.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.