BCTN emissievrij met een water­stofschip en elektrische kranen

Brand Story

Met het doel om in 2030 emissievrij te zijn, zet terminaloperator BCTN maximaal in op duurzaamheid. Het leidde tot een wereldprimeur: het eerste binnenvaartschip op waterstof.

David Huybrechts, General Manager bij BCTN in België. Foto: BCTN
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘De H2 Barge One vaart tussen Rotterdam en Meerhout, volledig zonder fossiele brandstoffen. Er is niet eens een dieselgenerator aan boord voor de huishoudelijke stroomvoorziening’, zegt David Huybrechts, General Manager bij BCTN in België.

‘Samen met een aantal grote klanten verzetten we de bakens. In het begin hadden we ook onze twijfels of het wel zou werken. Maar we doen goede ervaringen op en zijn inmiddels al met een tweede waterstofschip bezig.’

Volgend jaar komt daar bovendien een batterij-elektrisch schip bij. ‘Daar gaan we volledig met een batterij varen die dan geladen wordt, dan wel in Den Bosch, dan wel in Alblasserdam. Op onze twee terminals kunnen we die batterijen verwisselen. De lege batterij wordt eruit gehaald, de volle wordt aan boord gezet en we kunnen weer de retourvaart aanvangen.’

‘We kiezen niet voor één oplossing, we pionieren met verschillende oplossingen. Straks zal de toekomst uitwijzen wat de beste optie is’, vertelt Huybrechts.

Ook op de terminals zet BCTN in op verduurzaming. ‘We zijn bezig om al onze terminal-equipment binnen vijf jaar om te vormen naar elektrisch aangedreven toestellen. Dat vraagt grote inspanningen, maar als wij het als grootste inlandterminal-groep niet kunnen, wie dan wel?’

Roerstaafjes

Huybrechts: ‘Alles wat wij nu doen, gaat vooral impact hebben over een jaar of tien. Binnenvaartschepen worden gebouwd voor 20, 30, 40 jaar. Dus als je een schip hebt dat vijf jaar geleden nieuw in de vaart genomen is, gaat dat nog wel een tijdje mee in de vloot.’

‘Maar je moet nu wel al beginnen. Alles wat wij vervangen, moet gelijk beantwoorden aan de nieuwste normen. Dat zit hem ook in de kleine dingen: wij hebben geen losse verpakkingen en roerstaafjes meer op kantoor.’

Artikel gaat verder onder de foto.

Ook op de terminals zet BCTN in op verduurzaming. Foto: BCTN

Komend jaar opent BCTN bovendien twee nieuwe terminals. Een nieuwe terminal in Deventer wordt in januari in gebruik genomen en in Lommel gaat in het voorjaar een nieuwe terminal open. ‘Natuurlijk vinden we het leuk om uit te breiden, maar we komen daardoor ook dichter bij de klanten te zitten. We besparen daardoor vrachtwagenkilometers.’

‘En los van de CO2-uitstoot kijken wij vooral naar de maatschappelijke impact van een vrachtwagen. De fijnstofuitstoot, NOX en ook mobiliteit. Een vrachtwagen gaat door een woongebied, die komt misschien langs een school gereden. Dat kunnen we vermijden door het water optimaal te benutten. We hebben een klant die zo 400.000 vrachtwagenkilometers per jaar uitspaart.’

Dit verhaal is aan u verteld door BCTN.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

BCTN emissievrij met een water­stofschip en elektrische kranen | NT

BCTN emissievrij met een water­stofschip en elektrische kranen

Brand Story

Met het doel om in 2030 emissievrij te zijn, zet terminaloperator BCTN maximaal in op duurzaamheid. Het leidde tot een wereldprimeur: het eerste binnenvaartschip op waterstof.

David Huybrechts, General Manager bij BCTN in België. Foto: BCTN
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

‘De H2 Barge One vaart tussen Rotterdam en Meerhout, volledig zonder fossiele brandstoffen. Er is niet eens een dieselgenerator aan boord voor de huishoudelijke stroomvoorziening’, zegt David Huybrechts, General Manager bij BCTN in België.

‘Samen met een aantal grote klanten verzetten we de bakens. In het begin hadden we ook onze twijfels of het wel zou werken. Maar we doen goede ervaringen op en zijn inmiddels al met een tweede waterstofschip bezig.’

Volgend jaar komt daar bovendien een batterij-elektrisch schip bij. ‘Daar gaan we volledig met een batterij varen die dan geladen wordt, dan wel in Den Bosch, dan wel in Alblasserdam. Op onze twee terminals kunnen we die batterijen verwisselen. De lege batterij wordt eruit gehaald, de volle wordt aan boord gezet en we kunnen weer de retourvaart aanvangen.’

‘We kiezen niet voor één oplossing, we pionieren met verschillende oplossingen. Straks zal de toekomst uitwijzen wat de beste optie is’, vertelt Huybrechts.

Ook op de terminals zet BCTN in op verduurzaming. ‘We zijn bezig om al onze terminal-equipment binnen vijf jaar om te vormen naar elektrisch aangedreven toestellen. Dat vraagt grote inspanningen, maar als wij het als grootste inlandterminal-groep niet kunnen, wie dan wel?’

Roerstaafjes

Huybrechts: ‘Alles wat wij nu doen, gaat vooral impact hebben over een jaar of tien. Binnenvaartschepen worden gebouwd voor 20, 30, 40 jaar. Dus als je een schip hebt dat vijf jaar geleden nieuw in de vaart genomen is, gaat dat nog wel een tijdje mee in de vloot.’

‘Maar je moet nu wel al beginnen. Alles wat wij vervangen, moet gelijk beantwoorden aan de nieuwste normen. Dat zit hem ook in de kleine dingen: wij hebben geen losse verpakkingen en roerstaafjes meer op kantoor.’

Artikel gaat verder onder de foto.

Ook op de terminals zet BCTN in op verduurzaming. Foto: BCTN

Komend jaar opent BCTN bovendien twee nieuwe terminals. Een nieuwe terminal in Deventer wordt in januari in gebruik genomen en in Lommel gaat in het voorjaar een nieuwe terminal open. ‘Natuurlijk vinden we het leuk om uit te breiden, maar we komen daardoor ook dichter bij de klanten te zitten. We besparen daardoor vrachtwagenkilometers.’

‘En los van de CO2-uitstoot kijken wij vooral naar de maatschappelijke impact van een vrachtwagen. De fijnstofuitstoot, NOX en ook mobiliteit. Een vrachtwagen gaat door een woongebied, die komt misschien langs een school gereden. Dat kunnen we vermijden door het water optimaal te benutten. We hebben een klant die zo 400.000 vrachtwagenkilometers per jaar uitspaart.’

Dit verhaal is aan u verteld door BCTN.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.