Luc Smits heeft CCT 20 jaar geleden opgericht en gelooft sterk in de functie van multimodale hub. ‘Sommige partijen kiezen nog vaak voor wegtransport vanaf Rotterdam omdat ze denken dat het goedkoop en flexibel is. Zeker nu de prijzen voor wegvervoer weer fors gedaald zijn vanwege de lage marktvraag, maar een slimme vervoerder kiest multimodaal. Die laat de volle container tot in Moerdijk komen in plaats van Rotterdam. Dan heb je minder chauffeurs nodig om hetzelfde aantal containers te vervoeren. Zeker met het oog op het toenemende chauffeurstekort is dat een slimmere keuze. Nog altijd gaat 60% van de containers tussen Rotterdam en Moerdijk per truck over de snelweg. De hele Moerdijkbrug wordt door dat vrachtverkeer kapot gereden.’
Gebruikers van de CCT-terminal boeken hun container vaak al bij de grote rederijen - zoals Maersk, MSC en CMA CGM - tot in Moerdijk, vertelt Peter van Veelen. Hij is general manager en werkt al 19 jaar bij de terminal, waarvan de laatste 10 jaar als rechterhand van Smits.
‘Onze barge-diensten zijn erg betrouwbaar en varen dagelijks in opdracht van die grote rederijen tussen de Maasvlakte en onze terminal. Boeken tot in Moerdijk bespaart zelfs enkele tientallen euro's doordat de lege container niet leeg retour geleverd hoeft te worden op de Maasvlakte, maar achter blijft in Moerdijk. Dat bespaart ook kosten voor demurrage en detention. Als je naar een warehouse in West-Brabant moet, scheelt dat verder een hoop kilometers en je voorkomt dat een chauffeur in de file staat rondom Rotterdam. En dan komen er tegenwoordig ook nog eens toeslagen bij die de deepsea-terminals op de Maasvlakte overdag rekenen aan truckers. Zeker met de toekomstige kilometerheffing voor vrachtwagens in het achterhoofd, is het verstandig nu al voor te sorteren op een multimodale vervoerswijze. En het is voor een West-Brabants dc sneller om een container vanaf hier af te roepen dan eerst helemaal naar de Maasvlakte te moeten rijden.’
West-Brabant Corridor
Smits is vooral trots op de enorme efficiencyslag die is gemaakt bij de West-Brabant Corridor. ‘Dat is een samenwerking tussen ons en de terminals in Oosterhout en Tilburg. Daarmee is er een enorme betrouwbaarheid ontstaan van onze binnenvaartdiensten. We bundelen lading, zodat we altijd voldoende containers hebben richting de Maasvlakte en daarmee ook gegarandeerd kadecapaciteit hebben bij de deepsea-terminals. Bovendien kunnen we meer lading per call overslaan. In plaats van drie halfvolle schepen achter elkaar, varen we nu met één of twee volle schepen. Een ander voordeel van multimodaal vervoer is overigens dat we graag langjarige partnerschappen aangaan met een gegarandeerde capaciteit; dus een zeer betrouwbaar product.’
Van Veelen: ‘We denken graag mee in logistieke oplossingen. Moerdijk is niet alleen een inland haven. We hebben zeer goede verbindingen met zowel Rotterdam als Antwerpen en directe diensten via shortsea tot aan Spanje, Portugal, Casablanca, Noorwegen, Ierland, noem maar op. Of per treinverbinding naar Polen of Italië. En we hebben volop depot-mogelijkheden.’
CCT doet nu 600.000 moves per jaar. Dat gaat de komende jaren fors stijgen omdat verduurzaming een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij de verladers en logistiek dienstverleners, verwacht Smits. ‘Op eigen terrein kunnen we nog verdubbelen. We moeten dan wel investeren in andere kranen, maar hebben geen extra grond nodig.’
A2B-online vaart alweer zo’n 10 jaar met groot succes vanaf Moerdijk, inmiddels zijn zij dan ook uitgegroeid tot de grootste shortsea rederij naar de UK. Sinds kort is er weer een nieuwe verbinding toegevoegd aan de connecties vanaf Moerdijk, namelijk Tailwind, de rederij van Lidl.
Logistiek Park Moerdijk
‘Het is niet voor niets dat Lidl hier op Logistiek Park Moerdijk een nieuw dc gaat bouwen voor de Europese distributie. De containers komen per zeeschip rechtstreeks naar hier en vervolgens heb je direct zeer goede multimodale achterlandverbindingen naar de rest van Europa. We verwachten vanaf 2025 behoorlijk wat extra lading door de ingebruikname van Logistiek Park Moerdijk.’
Onder de in totaal 140 medewerkers drukt de nieuwe generatie inmiddels ook haar stempel op de operatie bij CCT, bijvoorbeeld als het gaat om automatisering. Business Development Manager Tim Visser: ‘Zo bekijken we altijd welke data nodig zijn om te kunnen optimaliseren. Wanneer een klant de juiste data ingeeft, dan wordt een container direct automatisch gepland. Daar houden we dan ook al rekening mee bij het bepalen van de plaats op de terminal. Niet alle lading is spoed. Dus als een klant van tevoren aangeeft wanneer hij een container nodig heeft, gaat het systeem nadenken over de beste planning én plaatsing. Een container die als eerste wordt afgeroepen, komt vooraan in de stack.’
De jongere generatie kijkt goed naar alle processen, beaamt Tim Smits, zoon van de oprichter en ook werkzaam bij CCT. ‘We vragen ons altijd af: ‘Is dit nou wel de handigste manier?’ Als het beter kan, doen we dat. Zo wordt hier tegenwoordig nog niet 1% van alle containernummers handmatig ingevoerd omdat we EDI-koppelingen hebben gemaakt met de klanten. Verder hebben we een app gemaakt waardoor een vrachtwagenchauffeur direct kan zien dat zijn container opgehaald kan worden. Dan kan hij direct actie ondernemen voor vertrek - als er bijvoorbeeld nog een document mist - en hoeft hij niet hier op de terminal te wachten.’
Een dc kan vaak honderden leveranciers hebben met allemaal hun eigen transportwijze. Luc Smits: ‘Het lukt ons steeds beter om hen te bereiken en ons verhaal te vertellen waarom duurzame multimodale oplossingen zowel voor hen als de hele maatschappij écht beter zijn.’
Dit verhaal is aan u verteld door CCT Moerdijk.
BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.