‘Logistiek moet nu al voorsorteren op wegwerkzaamheden in toekomst’

Brand story

De wegen, bruggen, tunnels en spoorwegen in Nederland zijn toe aan onderhoud. Dat is nodig voor de bereikbaarheid. Maar tijdens de werkzaamheden staat de bereikbaarheid juist onder druk en vertragingen kosten geld. ‘De transportsector moet zich daarom nu al voorbereiden op de toekomstige afsluiting van wegen, bruggen, tunnels en sporen voor werkzaamheden’, stelt Arjan Driesprong, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat.

'Het wordt niet leuker op de weg. Zorg dat je weet wat er op je afkomt', zegt Driesprong. Foto: Rijkswaterstaat
In deze editie van Brand Stories vertelt Zuid-Holland Bereikbaar over de uitdagingen die de werkzaamheden aan weg, spoor en water met zich meebregen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Dit zijn een paar van de grote onderhoudsopgaves in Zuid-Holland van de komende tijd: groot onderhoud op de A15, het viaduct A16 Rotterdam boven de Hoofdweg, groot onderhoud aan de A12, renovaties van de Noordtunnel en de Beneluxtunnel. Afgelopen zomer werd de Heinenoordtunnel al aangepakt. De gevolgen van de werkzaamheden mogen duidelijk zijn: files en vertragingen.

‘Dat kan beter’, vindt Driesprong. ‘Door nu al na te denken over de logistieke processen voor over een jaar, of nog langere termijn. De sector komt nu eenmaal voor vertragingen te staan door het onderhoud.’ Driesprong wil de sector maar op het hart drukken: het wordt niet leuker op de weg. Zorg dat je weet wat er op je afkomt en denk na over hoe het anders kan. Overweeg andere routes, andere rijtijden of de inzet van andere modaliteiten om vertraging te beperken.

Tot 38% meer reistijd

Vanuit de verschillende overheden wordt eraan gewerkt om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen en te zorgen voor passende alternatieven en omleidingen. ‘Maar de waarheid is dat de hinder in Zuid-Holland onherroepelijk toeneemt de komende jaren. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit verwacht dat het verkeer de komende jaren blijft groeien. Dit zorgt voor een toename van het reistijdverlies tussen de 14% en 38%. We hebben iedereen, reizigers, werkgevers en de logistiek, heel hard nodig om de boel bereikbaar te houden de komende jaren.’

Stappenplan

Stap 1: bereid je voor. Stap 2: aan de slag. Stap 3: advies op maat. Zo luidt het stappenplan van Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB), een samenwerkingsverband tussen verschillende overheden en infrabeheerders in Zuid-Holland. Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam zijn twee van de partijen in ZHB.

ZHB biedt op de eigen website een overzicht van alle grote werkzaamheden van verschillende infrabeheerders en de planning daarvan. Mogelijke veranderingen in de planning worden hierin constant verwerkt ‘Handig om te zien wat er speelt op routes die voor jouw onderneming relevant zijn’, zegt Driesprong.

De website biedt daarnaast tools voor de logistieke sector, zoals een quickscan die inzicht biedt in logistieke processen. Vanuit het samenwerkingsverband van ZHB kunnen ook logistieke adviseurs kosteloos meedenken over logistiek. ZHB doet dat in nauw contact met het Havenbedrijf Rotterdam, die voor het containerwegvervoer ook data-analyse als gratis dienst aanbiedt om vast te stellen wat de kansen zijn om het wegvervoer te spreiden.

Logistiek adviseurs

De logistiek adviseurs helpen met advies op maat over bijvoorbeeld de modal shift, bundelen van lading, nachtdistributie of het werken met logistieke hubs.

Driesprong geeft een voorbeeld. ‘De regionale overheidspartijen en het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen nu bijvoorbeeld met het bedrijfsleven samen een reeferhub in Nieuw-Reijerwaard, die het mogelijk maakt om ’s nachts koelcontainers te vervoeren van de Maasvlakte naar Nieuw-Reijerwaard. De afstand van de hub naar het dock is klein, bedrijven krijgen hun containers zo zonder vertraging op het moment dat het uitkomt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Zuid-Holland Bereikbaar

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Logistiek moet nu al voorsorteren op wegwerkzaamheden in toekomst’ | NT

‘Logistiek moet nu al voorsorteren op wegwerkzaamheden in toekomst’

Brand story

De wegen, bruggen, tunnels en spoorwegen in Nederland zijn toe aan onderhoud. Dat is nodig voor de bereikbaarheid. Maar tijdens de werkzaamheden staat de bereikbaarheid juist onder druk en vertragingen kosten geld. ‘De transportsector moet zich daarom nu al voorbereiden op de toekomstige afsluiting van wegen, bruggen, tunnels en sporen voor werkzaamheden’, stelt Arjan Driesprong, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat.

'Het wordt niet leuker op de weg. Zorg dat je weet wat er op je afkomt', zegt Driesprong. Foto: Rijkswaterstaat
In deze editie van Brand Stories vertelt Zuid-Holland Bereikbaar over de uitdagingen die de werkzaamheden aan weg, spoor en water met zich meebregen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Dit zijn een paar van de grote onderhoudsopgaves in Zuid-Holland van de komende tijd: groot onderhoud op de A15, het viaduct A16 Rotterdam boven de Hoofdweg, groot onderhoud aan de A12, renovaties van de Noordtunnel en de Beneluxtunnel. Afgelopen zomer werd de Heinenoordtunnel al aangepakt. De gevolgen van de werkzaamheden mogen duidelijk zijn: files en vertragingen.

‘Dat kan beter’, vindt Driesprong. ‘Door nu al na te denken over de logistieke processen voor over een jaar, of nog langere termijn. De sector komt nu eenmaal voor vertragingen te staan door het onderhoud.’ Driesprong wil de sector maar op het hart drukken: het wordt niet leuker op de weg. Zorg dat je weet wat er op je afkomt en denk na over hoe het anders kan. Overweeg andere routes, andere rijtijden of de inzet van andere modaliteiten om vertraging te beperken.

Tot 38% meer reistijd

Vanuit de verschillende overheden wordt eraan gewerkt om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen en te zorgen voor passende alternatieven en omleidingen. ‘Maar de waarheid is dat de hinder in Zuid-Holland onherroepelijk toeneemt de komende jaren. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit verwacht dat het verkeer de komende jaren blijft groeien. Dit zorgt voor een toename van het reistijdverlies tussen de 14% en 38%. We hebben iedereen, reizigers, werkgevers en de logistiek, heel hard nodig om de boel bereikbaar te houden de komende jaren.’

Stappenplan

Stap 1: bereid je voor. Stap 2: aan de slag. Stap 3: advies op maat. Zo luidt het stappenplan van Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB), een samenwerkingsverband tussen verschillende overheden en infrabeheerders in Zuid-Holland. Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam zijn twee van de partijen in ZHB.

ZHB biedt op de eigen website een overzicht van alle grote werkzaamheden van verschillende infrabeheerders en de planning daarvan. Mogelijke veranderingen in de planning worden hierin constant verwerkt ‘Handig om te zien wat er speelt op routes die voor jouw onderneming relevant zijn’, zegt Driesprong.

De website biedt daarnaast tools voor de logistieke sector, zoals een quickscan die inzicht biedt in logistieke processen. Vanuit het samenwerkingsverband van ZHB kunnen ook logistieke adviseurs kosteloos meedenken over logistiek. ZHB doet dat in nauw contact met het Havenbedrijf Rotterdam, die voor het containerwegvervoer ook data-analyse als gratis dienst aanbiedt om vast te stellen wat de kansen zijn om het wegvervoer te spreiden.

Logistiek adviseurs

De logistiek adviseurs helpen met advies op maat over bijvoorbeeld de modal shift, bundelen van lading, nachtdistributie of het werken met logistieke hubs.

Driesprong geeft een voorbeeld. ‘De regionale overheidspartijen en het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen nu bijvoorbeeld met het bedrijfsleven samen een reeferhub in Nieuw-Reijerwaard, die het mogelijk maakt om ’s nachts koelcontainers te vervoeren van de Maasvlakte naar Nieuw-Reijerwaard. De afstand van de hub naar het dock is klein, bedrijven krijgen hun containers zo zonder vertraging op het moment dat het uitkomt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Zuid-Holland Bereikbaar

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.