Supply chain gaps zetten je bedrijf op achterstand. Daar kun je iets aan doen

Brand Story

De enige zekerheid in de logistieke sector is dat alles altijd verandert. Met onzekere leveringsschema’s en allerlei onvoorziene omstandigheden is omgaan met verandering in je operations een doorlopende uitdaging. Daarom geeft Flexport tips voor meer visibiliteit, betere communicatie binnen je netwerk en grip op duurzaamheid in je supply chain.

Foto: Shutterstock
In deze editie van Brand Stories deelt Flexport adviezen over een efficiënte organisatie van de supply chain. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Volgens Gartner is het zelfs zo dat 63% van de supply chains verwacht omzet mis te lopen vanwege onvoorziene omstandigheden in de toekomst. Slechts 9% verwacht een beter resultaat.

Het is dus duidelijk dat ondernemingen door verstoringen niet goed weten wat er in hun supply chain speelt. En als je dat niet weet, kun je ook niet snel reageren en inspelen op mogelijke kansen.

Slechte visibiliteit, trage communicatie met leveranciers, hoge kosten door niet-duurzame uitstoot? Deze ‘gaps’ in je supply chain maken het moeilijk om handel te drijven. In onze e-guide leggen we uit welke ‘gaps’ er in je supply chain zitten en welke kansen je laat liggen. Zo creëer je extra waarde voor je onderneming in 2024 en daarna.

Laten we in de belangrijkste punten uit deze e-guide duiken. Door welke gaps slagen ondernemingen er niet in om keerpunten van onzekerheid om te zetten in groeikansen?

De visibility gap

Een gebrek aan visibiliteit op de supply chain is een probleem. Maar dat gebrek komt vaak pas aan het licht op het moment dat alles in de soep loopt en je niet meer snel kunt achterhalen waar het misgaat.

Komt dit je bekend voor? Dan ben je niet de enige. Volgens PwC vindt 86% van de leidinggevenden dat er meer investeringen gedaan moeten worden om risico’s op te sporen, te tracken en te meten.

Het probleem is dat ondernemingen door vervuilde, gefragmenteerde data en geïsoleerde handmatige interne processen maar lastig kunnen inspringen op veranderingen in hun supply chain.

Investeringen in nieuwe technologieën bieden een tijdelijke oplossing. Maar betere visibiliteit op de lange termijn haal je uit betere data: betere kwaliteit en betere toegankelijkheid.

Dat betekent dat de sleutel tot meer visibiliteit in je eigen bedrijfsinformatie ligt. Want wat je ziet, kun je managen. En wat je kunt managen, daar kun je waarde uit halen.

Het is dus belangrijk om altijd te weten wat er speelt. En dat begint met juiste en betrouwbare realtime informatie die je zicht geeft op het hele plaatje van je supply chain en de ruimte biedt om in te spelen op verandering.

TIP: Om de visibility gap in je supply chain te dichten, is het zaak dat ownership van data bij één iemand in je organisatie ligt. Door dit iemands kerntaak te maken, zorg je voor consistentie in je hele organisatie én supply chain-netwerk.

Beeld: Flexport

De network gap

Een supply chain managen is teamsport. Maar omdat er soms zoveel spelers bij één zending betrokken zijn, ligt er een hoop ruimte voor problemen in de communicatie en samenwerking.

Van de coördinatiekosten tot vertragingen door tijdsverschil, er kan een enorm gat zitten tussen de informatie die jij hebt en de werkelijke situatie. Volgens PwC noemt 53% van de leidinggevenden groeien door investeringen in supply chain-technologie hun voornaamste doel. Maar dat is pas mogelijk als je vanuit één plek direct binnen je hele supply chain kunt communiceren.

Of je nu op zoek bent naar een betere manier om audits uit te voeren of gewoon minder wilt hoeven bellen en mailen, het komt allemaal neer op soepele communicatie EN de nieuwste realtime informatie.

TIP: Stel richtlijnen op om gegevens binnen de hele supply chain consistent te houden en zorg dat deze worden nageleefd. Dan heeft iedereen altijd toegang tot dezelfde informatie. Dat doe je door barrières weg te nemen, maar tegelijkertijd wel voor een vangrail te zorgen. Dan opereert iedereen vanuit dezelfde situatie, hoe of waar je de data ook bekijkt.

De sustainability gap

Volgens MIT voert 52% van de ondernemingen duurzaamheidsaudits uit op hun leveranciers. Naarmate er wereldwijd steeds meer klimaatwetgeving komt, neemt dit percentage naar verwachting alleen maar toe.

Tegelijkertijd is het voor supply chain-managers lastig om er precies achter te komen wat de uitstoot van hun meest recente levering is. En nog lastiger is om iets tegen die uitstoot te doen.

Bedrijven die écht stappen willen zetten om hun impact op het klimaat te verminderen, hebben bakken data en analyses over de duurzaamheid van hun supply chain nodig. Maar als je je uitstoot niet goed en snel kunt uitrekenen, loop je mogelijk kansen mis en kan het zelfs zijn dat je niet aan de wetgeving voldoet. Aan beide kleeft een flink prijskaartje, nog afgezien van de gevolgen voor onze planeet.

Dus of je nu milieubewuste klanten wilt binnenhalen of zelf bepaalde klimaatdoelen voor je onderneming hebt gesteld, een ding is duidelijk: met meer duurzaamheid op de lange termijn kun je flink wat extra waarde uit je supply chain halen. Niet in de laatste plaats voor de maatschappij waarin je opereert én de toekomst van de wereld als geheel.

TIP: Je hoeft niet te wachten tot alle puzzelstukjes perfect op hun plek vallen. Je kunt vandaag al beginnen om de impact van je supply chain te verminderen. Dat doe je door de impact van je uitstoot te berekenen in onze gratis tool.

Supply chain gaps – Welke kansen laat jij liggen?

Het is tijd om de problemen in je supply chain op te sporen. Om de veranderingen op de markt voor te zijn, zodat je direct op onvoorziene omstandigheden kunt reageren – in 2024 en daarna.

Misschien heb je behoefte aan meer visibiliteit of betere communicatie binnen je supply chain-netwerk. Of ben je op zoek naar data die je inzicht geven in je uitstoot.

Welke gaps je bedrijf ook op achterstand zetten, in onze e-guide lees je wat je eraan kunt doen om optimaal te profiteren in 2024.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Supply chain gaps zetten je bedrijf op achterstand. Daar kun je iets aan doen | NT

Supply chain gaps zetten je bedrijf op achterstand. Daar kun je iets aan doen

Brand Story

De enige zekerheid in de logistieke sector is dat alles altijd verandert. Met onzekere leveringsschema’s en allerlei onvoorziene omstandigheden is omgaan met verandering in je operations een doorlopende uitdaging. Daarom geeft Flexport tips voor meer visibiliteit, betere communicatie binnen je netwerk en grip op duurzaamheid in je supply chain.

Foto: Shutterstock
In deze editie van Brand Stories deelt Flexport adviezen over een efficiënte organisatie van de supply chain. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Volgens Gartner is het zelfs zo dat 63% van de supply chains verwacht omzet mis te lopen vanwege onvoorziene omstandigheden in de toekomst. Slechts 9% verwacht een beter resultaat.

Het is dus duidelijk dat ondernemingen door verstoringen niet goed weten wat er in hun supply chain speelt. En als je dat niet weet, kun je ook niet snel reageren en inspelen op mogelijke kansen.

Slechte visibiliteit, trage communicatie met leveranciers, hoge kosten door niet-duurzame uitstoot? Deze ‘gaps’ in je supply chain maken het moeilijk om handel te drijven. In onze e-guide leggen we uit welke ‘gaps’ er in je supply chain zitten en welke kansen je laat liggen. Zo creëer je extra waarde voor je onderneming in 2024 en daarna.

Laten we in de belangrijkste punten uit deze e-guide duiken. Door welke gaps slagen ondernemingen er niet in om keerpunten van onzekerheid om te zetten in groeikansen?

De visibility gap

Een gebrek aan visibiliteit op de supply chain is een probleem. Maar dat gebrek komt vaak pas aan het licht op het moment dat alles in de soep loopt en je niet meer snel kunt achterhalen waar het misgaat.

Komt dit je bekend voor? Dan ben je niet de enige. Volgens PwC vindt 86% van de leidinggevenden dat er meer investeringen gedaan moeten worden om risico’s op te sporen, te tracken en te meten.

Het probleem is dat ondernemingen door vervuilde, gefragmenteerde data en geïsoleerde handmatige interne processen maar lastig kunnen inspringen op veranderingen in hun supply chain.

Investeringen in nieuwe technologieën bieden een tijdelijke oplossing. Maar betere visibiliteit op de lange termijn haal je uit betere data: betere kwaliteit en betere toegankelijkheid.

Dat betekent dat de sleutel tot meer visibiliteit in je eigen bedrijfsinformatie ligt. Want wat je ziet, kun je managen. En wat je kunt managen, daar kun je waarde uit halen.

Het is dus belangrijk om altijd te weten wat er speelt. En dat begint met juiste en betrouwbare realtime informatie die je zicht geeft op het hele plaatje van je supply chain en de ruimte biedt om in te spelen op verandering.

TIP: Om de visibility gap in je supply chain te dichten, is het zaak dat ownership van data bij één iemand in je organisatie ligt. Door dit iemands kerntaak te maken, zorg je voor consistentie in je hele organisatie én supply chain-netwerk.

Beeld: Flexport

De network gap

Een supply chain managen is teamsport. Maar omdat er soms zoveel spelers bij één zending betrokken zijn, ligt er een hoop ruimte voor problemen in de communicatie en samenwerking.

Van de coördinatiekosten tot vertragingen door tijdsverschil, er kan een enorm gat zitten tussen de informatie die jij hebt en de werkelijke situatie. Volgens PwC noemt 53% van de leidinggevenden groeien door investeringen in supply chain-technologie hun voornaamste doel. Maar dat is pas mogelijk als je vanuit één plek direct binnen je hele supply chain kunt communiceren.

Of je nu op zoek bent naar een betere manier om audits uit te voeren of gewoon minder wilt hoeven bellen en mailen, het komt allemaal neer op soepele communicatie EN de nieuwste realtime informatie.

TIP: Stel richtlijnen op om gegevens binnen de hele supply chain consistent te houden en zorg dat deze worden nageleefd. Dan heeft iedereen altijd toegang tot dezelfde informatie. Dat doe je door barrières weg te nemen, maar tegelijkertijd wel voor een vangrail te zorgen. Dan opereert iedereen vanuit dezelfde situatie, hoe of waar je de data ook bekijkt.

De sustainability gap

Volgens MIT voert 52% van de ondernemingen duurzaamheidsaudits uit op hun leveranciers. Naarmate er wereldwijd steeds meer klimaatwetgeving komt, neemt dit percentage naar verwachting alleen maar toe.

Tegelijkertijd is het voor supply chain-managers lastig om er precies achter te komen wat de uitstoot van hun meest recente levering is. En nog lastiger is om iets tegen die uitstoot te doen.

Bedrijven die écht stappen willen zetten om hun impact op het klimaat te verminderen, hebben bakken data en analyses over de duurzaamheid van hun supply chain nodig. Maar als je je uitstoot niet goed en snel kunt uitrekenen, loop je mogelijk kansen mis en kan het zelfs zijn dat je niet aan de wetgeving voldoet. Aan beide kleeft een flink prijskaartje, nog afgezien van de gevolgen voor onze planeet.

Dus of je nu milieubewuste klanten wilt binnenhalen of zelf bepaalde klimaatdoelen voor je onderneming hebt gesteld, een ding is duidelijk: met meer duurzaamheid op de lange termijn kun je flink wat extra waarde uit je supply chain halen. Niet in de laatste plaats voor de maatschappij waarin je opereert én de toekomst van de wereld als geheel.

TIP: Je hoeft niet te wachten tot alle puzzelstukjes perfect op hun plek vallen. Je kunt vandaag al beginnen om de impact van je supply chain te verminderen. Dat doe je door de impact van je uitstoot te berekenen in onze gratis tool.

Supply chain gaps – Welke kansen laat jij liggen?

Het is tijd om de problemen in je supply chain op te sporen. Om de veranderingen op de markt voor te zijn, zodat je direct op onvoorziene omstandigheden kunt reageren – in 2024 en daarna.

Misschien heb je behoefte aan meer visibiliteit of betere communicatie binnen je supply chain-netwerk. Of ben je op zoek naar data die je inzicht geven in je uitstoot.

Welke gaps je bedrijf ook op achterstand zetten, in onze e-guide lees je wat je eraan kunt doen om optimaal te profiteren in 2024.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.