Dit soort logistieke alarmsignalen komen voorlopig meestal uit Engeland en het is niet zo dat de gemiddelde inwoner van Londen, Great Doddington of Knutsford honger lijdt, maar ze drukken ons wel met de neus op de feiten. Chauffeurstekorten kunnen zo ernstig uitpakken dat distributie van alledaagse producten er echt door gedwarsboomd wordt. Ook in Nederland wordt al een tijdlang gewaarschuwd voor een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, en het lijkt een kwestie van tijd voordat we hier ook eens mis gaan grijpen in het vak met duizenddingendoekjes of het ‘frietje met’ bij Floris-Jan’s Snackkraam noodgedwongen even een ‘frietje zonder’ blijkt te zijn geworden.

De ontwikkelingen in de fijnmazige last mile-bezorging volgen elkaar ondertussen in snel tempo op. De tijd dat Albert Heijn besloot om de eigen bezorging in een groot deel van het land te staken, onderaan deze pagina in herinnering gebracht in een krantenartikel uit de NT-archieven, is duidelijk voorbij. De Amerikaanse retailgrootmacht Walmart heeft net GoLocal aangekondigd, een eigen bezorgdienst waarvan andere retailers gebruik kunnen gaan maken. Het Russische technologiebedrijf Yandex introduceerde een bezorgdienst voor boodschappen in Parijs en wil later dit jaar ook van start gaan in Londen, met de ambitie om vervolgens ook de rest van Europa te veroveren.

Tijdens de Olympische Spelen leerden we dat BMX, die sport waarbij met kleine snelle fietsjes over heuveltjes geraced wordt, een soort kraamkamer is voor het hoger aangeschreven baanwielrennen. Misschien is dat de reddingsboei voor de vrachtwagens: dat sommige van die jonge mensen die nu op fietsen, brommers en in busjes maaltijden, boodschappen en pakketjes bezorgen, de smaak te pakken krijgen en de overstap naar de truck willen maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding