Er zijn in het verleden veel beroemde schepen gebouwd, zoals de in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers getorpedeerde ‘Lusitania’. Richting het eind van de twintigste eeuw was Clydebank de bakermat van het muzikale gezelschap Wet Wet Wet, verantwoordelijk voor honingzoete hits als ‘Love is all around’, maar nu is er dus de ‘Clydebank Declaration’ om de naamsbekendheid van het stadje opnieuw op te vijzelen.

De Clydebank Declaration, ondertekend door veel Europese landen, waaronder Nederland, en ook door onder meer de VS, Japan en de Marshall Eilanden, bestaat voor de helft uit de bevestiging dat de opwarming van de aarde inderdaad een zorgwekkende ontwikkeling is, en dat de scheepvaartsector er zijn steentje aan moet bijdragen om er een stokje voor te steken. In de andere helft van de verklaring spreken de ondertekenaars hun steun uit aan een plan om ‘groene scheepvaartcorridors’ te creëren, maritieme verbindingen tussen twee of meer havens waarop geen uitstoot meer plaatsvindt: ‘zero-emission mariti­me routes’. ‘Ons collectieve doel is’, zo verklaart de groep landen, ‘om de vorming te ondersteunen van minstens zes groene corridors tegen het midden van dit decennium’.

Ambitieuze woorden uit Clydebank maar, om met de mannen van Wet Wet Wet te spreken, wel een ‘Sweet little mystery’. Een groot deel van de ondertekenende landen is lid van de Europese Unie, het samenwerkingsverband dat deze zomer nog volop inzette op lng als transitiebrandstof voor de komende jaren, ondanks de beperkte winst die dat oplevert qua uitstoot. Echt uitstootloos varen, dat is nog tekentafelwerk.

Als de groene corridors er al gaan komen, bieden die geen soelaas voor vracht uit China of Rusland, want die landen behoorden niet tot de vrienden van Clydebank. Rusland heeft het al druk genoeg met ijsbrekers bouwen voor zijn ‘blauwe snelweg’, de geplande route voor containerschepen over de Noordpool. Een professor Barabas die met een knotsgekke machine de Noordpool kan bevriezen, daar zou het klimaat nog het meest bij gebaat zijn, maar die was er natuurlijk niet bij in Glasgow.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding