Het container freight station waar ik op doel, ik noem het hier gemakshalve verder het CFS, krijgt veel import- en exportzendingen te verwerken. Het laadt en lost containers en zorgt ervoor dat de zendingen op een juiste logistieke wijze via de loods worden uitgevoerd naar het juiste eindadres. Aan dat laatste schortte het in de praktijk echter nogal eens. Regelmatig werden er import- en exportzendingen met elkaar verwisseld.

Zo kon het gebeuren dat een motorfiets vanaf Canada naar Nederland werd verscheept en hier door het CFS werd gelost, maar uiteindelijk per zeecontainer in Chili belandde. De rechtmatige Nederlandse eigenaar kreeg van het CFS een keurig ontvangstbericht, maar toen deze zich meldde bij het bedrijf, was van de motorfiets dus geen spoor meer. Er werd een zoekactie gestart in de loods, maar de motorfiets kwam niet boven water, die bevond zich al lang op het water richting Zuid-Amerika.

Inmiddels is de motor daar gearriveerd. Het vervoermiddel wordt rond deze tijd op een retourtransport naar Nederland gezet. Het is een understatement om te zeggen dat de eigenaar van de motorfiets zich ‘not amused’ toonde met de logistieke prestatie van het CFS.

Met een partij drums, afkomstig uit India, werd door het bedrijf eenzelfde soort vergissing gemaakt. Die zending was eveneens bestemd voor een Nederlandse eindontvanger, maar kwam uiteindelijk via de loods van het CFS in een groupagecontainer terecht bestemd voor verschillende ontvangers in Frankrijk. De container werd daar door een ander CFS gelost, maar de Franse douane stelde vervolgens vast dat voor de partij drums nog geen inklaring had plaatsgevonden in Nederland, waardoor de zending drums eigenlijk was onttrokken aan het douane­toezicht. Het Franse CFS kreeg een UTB, een uitnodiging tot betaling, van de Franse douane. Die werd verlegd naar het CFS in Nederland, maar die wenste de aansprakelijkheid hiervoor niet te aanvaarden.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Zendingen die waren bestemd voor Japan zijn in Nieuw-Zeeland beland en ook in Rusland en het Midden-Oosten zijn onverwacht en onterecht goederen aangekomen. Het hield niet op

Met al deze fouten heb mij afgevraagd hoe het er in de loods van dit CFS aan toegaat. Naar links! Naar rechts! Allemaal van links naar rechts, of iets in die geest. Het antwoord was uiteindelijk echter simpel. Alles bleek terug te voeren op onvoldoende aansturing en aandacht vanuit het management van het vrachtcentrum.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement