Het hoogtepunt (of dieptepunt) voor ons was, dat we eens zo lang tevergeefs op reacties op onze biedingen zaten te wachten, dat de termijnen ervan verliepen, waarna we erachter kwamen dat onze mails in de spamfolder van de verkopende makelaar waren beland. En de keren dat we werden gebeld met de melding dat bezichtiging geen zin meer had omdat het aantal binnengekomen biedingen zo groot was dat ons bod toch niet zou worden overwogen, schaar ik niet eens meer onder de noemer ‘spanning’, maar heb ik gearchiveerd in het mapje ‘teleurstellingen’.

Wat heeft dit merkwaardige inkijkje in onze woningqueeste nu te maken met het douanerecht? Vorige week ging ik samen met twee cliënten lunchen en spraken we over de ontwikkelingen in het douanerecht. Ik vroeg wat hen op dit moment het meeste bezighield. Het antwoord was: ‘datgene wat ze niet wisten’. In de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat wijzigingen geweest binnen het douanerecht en aanpalende rechtsgebieden. Denk aan de maatregelen tegen China, Rusland en de VS, maar ook aan heffingen als de plastic tax, sugar tax en CBAM. Elk jaar verschijnt er wel wat nieuws, maar wat is nou echt relevant voor ze en wat verwaarloosbaar?

Toen ontstond een interessante discussie. Cliënten worden tegenwoordig zo met informatie overstelpt, dat ze vaak het kaf van het koren niet meer kunnen scheiden, waardoor veel alerts, news flashes en nieuwsbrieven in de spreekwoordelijke spamfolder verdwijnen of worden gearchiveerd met behulp van de delete-knop. Kennelijk geldt die spanning ook voor adviseurs en wordt er zoveel gecommuniceerd over potentiële risico’s en wijzigingen, dan men niet meer weet wat informatief is en wat commercieel. Het gevolg was dat mijn tafelgenoten een grote wijziging op het gebied van plastic tax volledig hadden gemist, en dat zorgde voor een onverwachte klap in de begroting.

Interessante feedback, want ik weet uit ervaring dat ik gigantisch veel informatie heb gedeeld per mail, tijdens seminars en via LinkedIn, maar dat ik toch op 1 februari 2021 behoorlijk wat telefoontjes kreeg met de vraag wat men nou kon doen tegen de gevolgen van Brexit. Men was eerlijk gezegd een beetje Brexit-moe, waardoor veel van die overdaad aan informatie zijn doel miste. Dus, leermomentje voor mij, je moet korter en bondiger communiceren over dingen die wel belangrijk zijn. Anders verdwijnt de boodschap in de fysieke, digitale of mentale spamfolder.

Het lijkt er overigens op dat onze woningqueeste goed gaat eindigen. We hebben een fijn huis gevonden. De makelaar bij wie onze mails in de spamfolder waren beland, bleek buitengewoon behulpzaam. Omdat het mailen niet altijd even soepel verliep, kregen we regelmatig een korte update per telefoon of Whatsapp. Precies genoeg om het stressniveau enigszins te kunnen bedwingen. Dat toch al snel weer een stijgende lijn te pakken kreeg, want mijn zoontje is twee en de eerste vraag die we vervolgens kregen was: ‘Heb je hem nog niet ingeschreven op basisschool X en BSO Y?’ Het antwoord daarop laat zich raden. Vanavond maar eens een mailtje sturen naar de basisschool en de BSO. Die hebben ongetwijfeld ook een spamfolder met mijn naam erop.

Raoul Ramautarsing is consultant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement