Het is begrijpelijk dat de wegtransporteurs, verenigd in de AZV en eigenrijdersvereniging Vern, met veel vragen zitten over de kwestie en een juridisch onderzoek zijn gestart. Het is immers voor het eerst dat terminals een contractuele relatie willen aangaan met containerwegvervoerders. Partijen als RWG werken in opdracht van de rederijen, terwijl de truckers op hun beurt de expediteurs en via hen de verladers als klant hebben. In dat licht is het opmerkelijk dat de containervervoerders moeten gaan betalen aan de terminal voor een transactie waarin zij formeel geen partij zijn, ook al kunnen zij die kosten uiteindelijk doorbelasten aan de opdrachtgever.

RWG heeft inmiddels een uitgebreide Q&A-pagina opgezet over de piektoeslag. Er wordt veel verwacht van de containertruckers, die onder meer een betaalaccount moeten aanmaken en al vanaf 1 januari aan allerlei voorwaarden moeten voldoen, zo wordt daar uitgelegd. Maar wat staat er eigenlijk tegenover vanuit de terminal? In de vragen en antwoorden op de website van RWG wordt daar met geen woord over gerept, waardoor het beeld ontstaat van een nogal eenzijdige opzet. Welbeschouwd gaan de wegvervoerders straks een dienst afnemen bij RWG, dus je mag verwachten dat zij ook waar krijgen voor hun geld.

De kwestie RWG staat niet op zichzelf. Andere terminaloperators volgen de zaak met argusogen en vanuit de Rotterdamse haven komen geluiden dat meer partijen werken aan een toeslagenconstructie of bijvoorbeeld overwegen om wegvervoerders te laten betalen voor slotdata. De containertruckers maken zich terecht zorgen dat zij daardoor met een apothekersrekening vol toeslagen en extra kostenposten komen te zitten.

De congestieproblematiek in de Rotterdamse haven is een symptoom van een logistiek systeem dat piept, kraakt en bij tijd en wijle onder zijn eigen gewicht dreigt te bezwijken. Er is behoefte aan meer structurele oplossingen waaraan ook de terminals zelf – en in hun kielzog de rederijen – zouden moeten bijdragen. Het is een illusie om te denken dat simpelweg een factuur van 15 euro aan een containertrucker hier de magische ‘silver bullet’ is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement