Zeesluis IJmuiden met drie jaar vertraging eindelijk open

Grootste ter wereld

Met een druk op de knop opende koning Willem-Alexander woensdag de nieuwe zeesluis van Amsterdam. Het bouwwerk is met zijn lengte van 500 meter, 70 meter breedte en diepte van 18 meter momenteel de grootste zeesluis van de wereld. 

Het eerste schip dat officieel als eerste onder koninklijke supervisie door de zeesluis voer, was het bulkschip Bontrup Amsterdam van het Amsterdamse familiebedrijf Bontrup.

De Amsterdamse havenwethouder Victor Everhardt (D66) noemde tijdens de openingsceremonie, waarbij geen publiek aanwezig was, de nieuwe zeesluis ‘van levensbelang’ voor de hoofdstad en de overige havens aan het Noordzeekanaal.

‘Met de nieuwe sluis is de haven van Amsterdam voor de komende honderd jaar verzekerd van toegang tot de wereldzeeën. Schepen kunnen nu ongeacht eb of vloed op elk tijdstip doorvaren naar de Amsterdamse havenregio. Zo kunnen we als stad en als regio onze internationale economische positie versterken. En zorgen voor de ontwikkeling van een circulaire energie- en grondstoffenhub.’

Vertraging

Zeesluis IJmuiden vervangt de uit 1929 daterende oude Noordersluis, die te klein is geworden voor de steeds groter wordende zeeschepen. Daarnaast is dat bijna 100 jaar oude bouwwerk toe aan een grondige renovatie. De bouw van de zeesluis begon halverwege 2016 en zou eigenlijk in 2019 worden afgerond, maar door een groot aantal problemen, waaronder ontwerpfouten, kon de bouw eerst medio vorig jaar worden afgerond. Sindsdien is de nieuwe sluis uitvoerig getest en is er geoefend met hulpdiensten.

De bouw viel ook veel duurder uit dan gepland, waarvoor vooral de bouwers opdraaiden. De aannemers BAM en VolkerWessels lieten vorige week weten dat de bouwwerkzaamheden een tegenvaller van 200 miljoen euro heeft opleverd. Een deel van dat bedrag willen zij via claims terugvorderen van opdrachtgever Rijkswaterstaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Zeesluis IJmuiden met drie jaar vertraging eindelijk open | NT

Zeesluis IJmuiden met drie jaar vertraging eindelijk open

Grootste ter wereld

Met een druk op de knop opende koning Willem-Alexander woensdag de nieuwe zeesluis van Amsterdam. Het bouwwerk is met zijn lengte van 500 meter, 70 meter breedte en diepte van 18 meter momenteel de grootste zeesluis van de wereld. 

Het eerste schip dat officieel als eerste onder koninklijke supervisie door de zeesluis voer, was het bulkschip Bontrup Amsterdam van het Amsterdamse familiebedrijf Bontrup.

De Amsterdamse havenwethouder Victor Everhardt (D66) noemde tijdens de openingsceremonie, waarbij geen publiek aanwezig was, de nieuwe zeesluis ‘van levensbelang’ voor de hoofdstad en de overige havens aan het Noordzeekanaal.

‘Met de nieuwe sluis is de haven van Amsterdam voor de komende honderd jaar verzekerd van toegang tot de wereldzeeën. Schepen kunnen nu ongeacht eb of vloed op elk tijdstip doorvaren naar de Amsterdamse havenregio. Zo kunnen we als stad en als regio onze internationale economische positie versterken. En zorgen voor de ontwikkeling van een circulaire energie- en grondstoffenhub.’

Vertraging

Zeesluis IJmuiden vervangt de uit 1929 daterende oude Noordersluis, die te klein is geworden voor de steeds groter wordende zeeschepen. Daarnaast is dat bijna 100 jaar oude bouwwerk toe aan een grondige renovatie. De bouw van de zeesluis begon halverwege 2016 en zou eigenlijk in 2019 worden afgerond, maar door een groot aantal problemen, waaronder ontwerpfouten, kon de bouw eerst medio vorig jaar worden afgerond. Sindsdien is de nieuwe sluis uitvoerig getest en is er geoefend met hulpdiensten.

De bouw viel ook veel duurder uit dan gepland, waarvoor vooral de bouwers opdraaiden. De aannemers BAM en VolkerWessels lieten vorige week weten dat de bouwwerkzaamheden een tegenvaller van 200 miljoen euro heeft opleverd. Een deel van dat bedrag willen zij via claims terugvorderen van opdrachtgever Rijkswaterstaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement