Op AIS is te zien dat er geen enkel schip aan de kades ligt van de Felixstowe Dock and Railway Company, een werkmaatschappij van het Hongkongse Hutchison Ports. Wel liggen er enkele grote containerschepen voor anker op afhandeling te wachten op de rede van de belangrijkste Engelse containerhaven.

De afgelopen week zijn er geen berichten geweest over toenaderingspogingen tussen de vakbonden en de directie om het arbeidsconflict. Dat draait om de cao-lonen. De bonden eisen dat de inflatie van naar schatting zo’n 12% dit jaar volledig wordt gecompenseerd. FDRC bood voor aanvang van de staking 7% plus 500 pond eenmalig en heeft dat sindsdien niet verhoogd.

Liverpool

Vakbondsleider Bobby Morton van Unite heeft in de Britse pers gezegd dat de staking ‘doorgaat tot we die beëindigen’. Hij liet wel doorschemeren genoegen te willen nemen met een loonsverhoging van rond de 10%. Anderzijds dreigde hij dat de staking kan worden uitgebreid naar Liverpool, waar een meerderheid van de havenwerkers al eerder voor een staking heeft gestemd.

Volgens waarnemers loopt de schade van de staking al in de honderden miljoenen. Vooral wegvervoerders hebben hun omzet zwaar zien dalen doordat de aan- en afvoer van containers voor Felixstowe volledig is weggevallen. De haven, die volledig in handen is van Hutchison, verwerkt op jaarbasis zo’n vier miljoen teu, ongeveer de helft van de totale Britse containeroverslag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement