De retourpakketten worden bij de klant opgehaald en bij het magazijn of derde partij geleverd. De avond vóór het afhaalmoment ontvangt de klant via SMS of e-mail een bericht met daarin de datum van afhalen. In de ochtend van de dag van afhaling volgt een bericht met daarin het tijdvenster van een uur waarbinnen het pakket wordt afgehaald. Dit vergroot het gemak en de kans op een succesvolle eerste ophaalpoging.

Verzending

Predict was al beschikbaar als iemand zelf een pakket aanbood ter verzending. Nu wordt de één-uursdienst ook beschikbaar voor afnemers die een zending willen laten ophalen, bijvoorbeeld als hun klant een zending wil retourneren. De Predict-service is ook mogelijk als een pakket naar een ontvanger wordt gestuurd, maar daarvoor afgehaald moet worden op een andere locatie dan gebruikelijk, zoals een magazijn, of wanneer een pakket wordt verplaatst van de eigen opslaglocatie naar een andere eigen locatie.

Eric Dietz, CEO bij DPD: ‘Na de succesvolle inzet van Predict voor onze bezorgmomenten, lanceren we de dienst ook voor het retourneren van pakketten. Onze klanten kunnen hiermee hun klanten een extra service bieden dankzij proactieve berichtgeving. Hierdoor wordt het voor iedere schakel in de keten gemakkelijker om pakketten te retourneren en vergroot het de kans op een succesvolle eerste afhaalpoging. Los van het gebruikersgemak draagt Predict bij aan het terugdringen van uitstoot. De service is goed voor een uitstootvermindering van 4%.’