Nieuwe eisen België wringen

In België wordt de begeleiding van exceptioneel transport niet meer door de politie, maar door de privésector verzorgd. Daar zitten veel haken en ogen aan.

Sinds een jaar is in België de regel van kracht dat uitzonderlijke transporten in principe niet meer door de politie worden begeleid, maar door erkende begeleiders. Op hen is de wetgeving van toepassing die voor bewakingsbedrijven geldt. Op zich prima dat de overheid de begeleiding privatiseert, vinden wegvervoerorganisaties. Maar ze noemen de eisen waaraan begeleiders nu moeten voldoen veel te zwaar. Er dreigt een reusachtig gebrek aan erkende begeleiders.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Nieuwe eisen België wringen | NT

Nieuwe eisen België wringen

In België wordt de begeleiding van exceptioneel transport niet meer door de politie, maar door de privésector verzorgd. Daar zitten veel haken en ogen aan.

Sinds een jaar is in België de regel van kracht dat uitzonderlijke transporten in principe niet meer door de politie worden begeleid, maar door erkende begeleiders. Op hen is de wetgeving van toepassing die voor bewakingsbedrijven geldt. Op zich prima dat de overheid de begeleiding privatiseert, vinden wegvervoerorganisaties. Maar ze noemen de eisen waaraan begeleiders nu moeten voldoen veel te zwaar. Er dreigt een reusachtig gebrek aan erkende begeleiders.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu