Emma Maersk: Onbetwist de grootste

Volgens de Denen laadt de nieuwe Emma Maersk 11.000 teu, wat amper 1.420 teu meer zou zijn dan het vorige recordschip uit de containervloot, de Xin Los Angeles van China Shipping.

Alleen al op basis van de deadweight (156.907 dwt), kan worden afgeleid dat de ‘Emma Maersk’ de helft groter is dan de vorige generatie very large container ships (vlcs). AXS-Alphaliner maakte een nauwkeurige schatting van de werkelijke grootte van de Deense reus. De capaciteit op de luikhoofden is eenvoudig te berekenen, want uit luchtfoto’s blijkt duidelijk hoeveel containers er achter elkaar (26 teu voor de brug en 20 teu erachter) gestapeld kunnen worden. Met een breedte van 56,4 meter kan de ‘Emma Maersk’ bovendeks overal 22 rijen containers meenemen, met uitzondering van de eerste vier posities boven de smallere boeg.

Wanneer de containers zeven hoog gestapeld worden (met zes rijen op de eerste posities om zichtbaarheidregels te respecteren), bedraagt de optelsom 6.924 teu.

De capaciteitsberekening onder dek is minder evident omdat de scheepsmotor, schroefas en brandstoftanks een deel van de ruimte innemen. Aan de voorkant van het schip hangt de precieze capaciteit af van het feit of de romp in U- of V-vorm is uitgewerkt. Op basis van realistische veronderstellingen, komt AXS-Alphaliner op een cijfer van 6.588 teu. Omdat die berekening niet kon gebeuren op basis van originele bouwplannen, is dit cijfer niet officieel. Het geeft wel een zeer goede indicatie.

De optelsom van de slots boven en onder dek geeft een totale capaciteit van 13.512 teu. Indien er bovendeks nog een achtste laag (lege) containers geladen wordt, kan meer dan 14.000 teu mee. Maersk gebruikt dat cijfer niet omdat de werkelijke capaciteit afhankelijk is van het gemiddelde gewicht van de containers.

De limiet van 11.000 teu wordt wellicht bereikt wanneer de laadkisten gemiddeld 14 ton per teu wegen. De Aziatische exportlading is echter veel lichter dan dat. De oplevering van de ‘Emma Maersk’ roept bij velen de vraag op of er in de toekomst nog grotere schepen komen.

Omdat de terminals van Maersk allemaal zijn uitgerust met kranen die 22 rijen containers behandelen, zijn bredere eenheden voorlopig niet te verwachten. In het verleden verlengde Maersk wel stelselmatig de eenheden van zijn S-klasse. Ook hier lijkt de grens echter bijna bereikt: bij de bouw van de 397 meter lange ‘Emma Maersk’ was er niet bijster veel ruimte meer over in het 415 meter lange droogdok in Odense. Een aanpassing is daar dus nodig om schepen van meer dan 15.000 teu te bouwen.

Reacties

Behalve eigenaren van koeriersbedrijven vind ik het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die tegen de nieuwe wet zijn. Juist de transportondernemers profiteren het meest van de vernieuwing. Flexibel personeel hoeft niet meer persé via een uitzendbureau te worden ingehuurd. (goedkoper en makkelijker). Aanbod van personeel zal iets stijgen. Controlemiddel Cao valt weg????? Alsof de werkgevers verklaring hier iets mee te maken heeft! Als de werkgevers zo begaan zijn met hun chauffeurs moeten ze eerst

Geplaatst door: Anoniem op

Weten niet waar ze mee bezig zijn maar ook hun tijd komt ook nog en of anders het geheel eens een paar dagen alles maar dan ook alles STIL LEGGEN Met AL DIE REGELTJES.

Geplaatst door: J.v.Beerendonk op

Onderweg voor mijn baas in Italie lees ik deze informatie op mijn mobiele telefoon.

Ik ben er helemaal ziek van. Den Haag maakt alles kapot en dan alleen omdat de ene branche vereniging een grotere mond heeft dan de ander. Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd heeft gelijk. Tijd voor actie!

NT doe de sector een lol en vraag eens aan de branche verenigingen waarom zij niet een club zijn.

Geplaatst door: Gijs Daman op

Een grote draai(kont) van het CDA, die het coalitiebelang boven de eigen geloofwaardigheid plaatst. Eerst Bos en nu ook nog het CDA.

Politiek blijft een “smerige handel” en dat belangenorganisatie’s selectief shoppen is hun taak.

Geplaatst door: Emiel op

Dat heb je als er teveel mensen zich bemoeien met wat echt belangrijk is in dit land. Of de ene lobby beter is dan de andere, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het belachelijk is dat er meerdere lobby’s met hetzelfde belang zijn. Wordt het niet eens tijd dat EVO, TLN, KNV een grote belangenorganisatie voor de sector transport, logistiek en verladen gaan vormen? Uiteindelijk willen ze toch allemaal hetzelfde.

Geplaatst door: Theo van Halsteren op
Emma Maersk: Onbetwist de grootste | NT

Emma Maersk: Onbetwist de grootste

Volgens de Denen laadt de nieuwe Emma Maersk 11.000 teu, wat amper 1.420 teu meer zou zijn dan het vorige recordschip uit de containervloot, de Xin Los Angeles van China Shipping.

Alleen al op basis van de deadweight (156.907 dwt), kan worden afgeleid dat de ‘Emma Maersk’ de helft groter is dan de vorige generatie very large container ships (vlcs). AXS-Alphaliner maakte een nauwkeurige schatting van de werkelijke grootte van de Deense reus. De capaciteit op de luikhoofden is eenvoudig te berekenen, want uit luchtfoto’s blijkt duidelijk hoeveel containers er achter elkaar (26 teu voor de brug en 20 teu erachter) gestapeld kunnen worden. Met een breedte van 56,4 meter kan de ‘Emma Maersk’ bovendeks overal 22 rijen containers meenemen, met uitzondering van de eerste vier posities boven de smallere boeg.

Wanneer de containers zeven hoog gestapeld worden (met zes rijen op de eerste posities om zichtbaarheidregels te respecteren), bedraagt de optelsom 6.924 teu.

De capaciteitsberekening onder dek is minder evident omdat de scheepsmotor, schroefas en brandstoftanks een deel van de ruimte innemen. Aan de voorkant van het schip hangt de precieze capaciteit af van het feit of de romp in U- of V-vorm is uitgewerkt. Op basis van realistische veronderstellingen, komt AXS-Alphaliner op een cijfer van 6.588 teu. Omdat die berekening niet kon gebeuren op basis van originele bouwplannen, is dit cijfer niet officieel. Het geeft wel een zeer goede indicatie.

De optelsom van de slots boven en onder dek geeft een totale capaciteit van 13.512 teu. Indien er bovendeks nog een achtste laag (lege) containers geladen wordt, kan meer dan 14.000 teu mee. Maersk gebruikt dat cijfer niet omdat de werkelijke capaciteit afhankelijk is van het gemiddelde gewicht van de containers.

De limiet van 11.000 teu wordt wellicht bereikt wanneer de laadkisten gemiddeld 14 ton per teu wegen. De Aziatische exportlading is echter veel lichter dan dat. De oplevering van de ‘Emma Maersk’ roept bij velen de vraag op of er in de toekomst nog grotere schepen komen.

Omdat de terminals van Maersk allemaal zijn uitgerust met kranen die 22 rijen containers behandelen, zijn bredere eenheden voorlopig niet te verwachten. In het verleden verlengde Maersk wel stelselmatig de eenheden van zijn S-klasse. Ook hier lijkt de grens echter bijna bereikt: bij de bouw van de 397 meter lange ‘Emma Maersk’ was er niet bijster veel ruimte meer over in het 415 meter lange droogdok in Odense. Een aanpassing is daar dus nodig om schepen van meer dan 15.000 teu te bouwen.

Reacties

Behalve eigenaren van koeriersbedrijven vind ik het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die tegen de nieuwe wet zijn. Juist de transportondernemers profiteren het meest van de vernieuwing. Flexibel personeel hoeft niet meer persé via een uitzendbureau te worden ingehuurd. (goedkoper en makkelijker). Aanbod van personeel zal iets stijgen. Controlemiddel Cao valt weg????? Alsof de werkgevers verklaring hier iets mee te maken heeft! Als de werkgevers zo begaan zijn met hun chauffeurs moeten ze eerst

Geplaatst door: Anoniem op

Weten niet waar ze mee bezig zijn maar ook hun tijd komt ook nog en of anders het geheel eens een paar dagen alles maar dan ook alles STIL LEGGEN Met AL DIE REGELTJES.

Geplaatst door: J.v.Beerendonk op

Onderweg voor mijn baas in Italie lees ik deze informatie op mijn mobiele telefoon.

Ik ben er helemaal ziek van. Den Haag maakt alles kapot en dan alleen omdat de ene branche vereniging een grotere mond heeft dan de ander. Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd heeft gelijk. Tijd voor actie!

NT doe de sector een lol en vraag eens aan de branche verenigingen waarom zij niet een club zijn.

Geplaatst door: Gijs Daman op

Een grote draai(kont) van het CDA, die het coalitiebelang boven de eigen geloofwaardigheid plaatst. Eerst Bos en nu ook nog het CDA.

Politiek blijft een “smerige handel” en dat belangenorganisatie’s selectief shoppen is hun taak.

Geplaatst door: Emiel op

Dat heb je als er teveel mensen zich bemoeien met wat echt belangrijk is in dit land. Of de ene lobby beter is dan de andere, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het belachelijk is dat er meerdere lobby’s met hetzelfde belang zijn. Wordt het niet eens tijd dat EVO, TLN, KNV een grote belangenorganisatie voor de sector transport, logistiek en verladen gaan vormen? Uiteindelijk willen ze toch allemaal hetzelfde.

Geplaatst door: Theo van Halsteren op