Het nieuws over het immense overnamebod was afkomstig van bronnen rond Mileway, die tegenover Britse en Amerikaanse media als Bloomberg en de Financial Times anoniem vertelden over de op handen zijnde acquisitie. Na uitgebreid boekenonderzoek zou Prologis toch hebben af gezien van de koop en het bod weer hebben ingeslikt, zo stellen zij. Prologis en Blackstone hebben de afgeblazen transactie zelf niet bevestigd.

Mileway werd in 2019 door Blackstone opgericht als vehikel om er zijn belangen in Europees logistiek vastgoed in onder te brengen. Het bedrijf beschikt naar eigen zeggen over de grootste portefeuille aan panden voor last mile-logistiek rondom de Europese steden, in totaal goed voor 14,7 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. In Nederland gaat het om 240 locaties met een totaal oppervlak van 2,1 miljoen vierkante meter. Behalve panden rond Amsterdam en Rotterdam heeft Mileway in ons land ook vastgoed rond een groot aantal kleine en middelgrote steden. Het bedrijf bedient in Nederland volgens eigen opgave 1.400 klanten.

Naast Nederland gelden het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden en Frankrijk als belangrijke markten voor Mileway. Verder is het bedrijf, dat onder leiding staat van de Belg Emmanuel Van der Stichele, actief in Denemarken, Italië, Spanje, Finland en Ierland. Mileway telt 350 medewerkers in 26 kantoren, waarvan de hoofdvestiging zich aan de Amsterdamse Zuidas bevindt.

XXL

De afgelopen jaren heeft Blackstone via zijn vastgoedfondsen fors geïnvesteerd in logistiek vastgoed. Terwijl grote beleggers over het algemeen een voorkeur hebben voor grotere logistieke projecten als XXL-distributiecentra, bestaat de portefeuille van Mileway vooral uit kleinere, stedelijke centra. Dit segment van logistiek vastgoed, dat van oudsher vooral in handen was van kleine investeerders, is de afgelopen jaren omhoog geschoten door de hausse in de e-commerce en de sterk toegenomen vraag naar korte levertijden voor bestellingen. Mileway profiteert nog eens extra van zijn strategie door de schaarste in de markt voor grond in en rond de steden, waardoor de huurprijzen voor stedelijk logistiek vastgoed steeds verder kunnen oplopen.

Het bod van Prologis volgde op de aankondiging door Blackstone van een overeenkomst om het last mile-vastgoedbedrijf te herkapitaliseren voor een waarde van 21 miljard euro. Volgens het concern zelf gaat het om de grootste private vastgoeddeal ooit. Daarbij werd bestaande Mileway-investeerders de mogelijkheid geboden om hun aandelenbezit te behouden, te vergroten of juist eruit te stappen tegen een cash-uitbetaling.

‘Go-shop’ periode

Blackstone startte na die aankondiging een zogenoemde ‘go-shop’ periode van 75 dagen, waarin het bedrijf actief op zoek ging naar andere kopers. Een dergelijke procedure moet aandeelhouders meer zekerheid bieden dat er geen betere deal in de wacht gesleept kan worden dan de geboden overeenkomst. De bankiers van Morgan Stanley, die de deal begeleidden, hebben volgens de Financial Times (FT) twintig mogelijke kopers benaderd, waarvan er acht ‘serieus’ gekeken hebben naar een overname van Mileway. Naast Prologis hebben zich echter geen andere kopers gemeld voor Mileway, meldt FT.

Na het afhaken van Prologis kan Blackstone verder met zijn oorspronkelijke plan voor herkapitalisering, waarmee Mileway uit de private-equityfondsen met een hoog risico wordt gehaald en wordt ondergebracht in andere investeringsvehikels. Het overgrote deel van het vermogen voor de herkapitalisatie is afkomstig van bestaande beleggers, waaronder een aantal grote Amerikaanse pensioenfondsen. Volgens Britse vastgoedmedia is 70% van die investeerders niet van plan om van de gelegenheid gebruik te maken om uit Mileway te stappen. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om hun belegging door te rollen. De logistieke last mile is op dit moment een van de meest gewilde vastgoedcategorieën en investeerders willen hun marktaandeel daarin niet zomaar laten gaan, zo heeft de website ReactNews opgetekend.

Blackstone

Blackstone is wereldwijd de grootste eigenaar van commercieel vastgoed. De Amerikaanse investeerder richtte zijn tak voor onroerend goed op in 1991 en heeft inmiddels 279 miljard dollar aan vermogen van beleggers onder beheer. Dat is ruim een derde van de totaal door Blackstone beheerde geldpot. Het gaat daarbij om objecten voor logistiek, residentiële huisvesting, kantoren, horeca en winkels over de hele wereld. Volgens James Seppala, bij Blackstone verantwoordelijk voor vastgoedinvesteringen in Europa, ‘blijft de logistiek wereldwijd zijn veerkracht en sterke groeipotentieel bewijzen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement